Månadsrapport december 2019 - årsbokslut



Wow vilket år det har varit! Börsen 2019 blev det starkaste under hela årtiondet. Det har varit ett fantastiskt år på många sätt för många av oss. Man kan dra slutsatsen att det inte är vinsttillväxt som har drivit börsen i år, utan främst multipelexpansion, dvs aktier har blivit dyrare per vinstkrona. I december 2018 var börsen blodröd och alla trodde på undergång, inklusive mig själv. Nu sitter jag här drygt ett år senare med en portfölj som är knappt 7 ggr större än hösten 2018 då den var värd runt 50 000 kr. I början av 2019 var jag försiktig till att fortsätta putta in pengar då jag hade mer än dubblat portföljen under senhösten 2018. 

Jag låg även exponerad mot ganska mycket guld fram till sommaren och sålde av allt mitt guld PRECIS innan nästa uppgång kom, min typiska otur. Däremot hade jag turen att det kom en liten svacka i somras som jag lyckades allokera om pengarna från guld till aktier ganska väl. Därefter körde jag bara i aktier i min huvudportfölj och har sedan sommaren försökt komma ikapp breda börsindex. 

Man skulle kunna sammanfatta 2019 som ett riktigt grymt börsår att ligga exponerad mot aktier och även guld som har gått urstarkt. Jag har underpresterat breda börsindex med ca 1,28 procent i år, dock med en lägre volatilitet Det smalare indexet OMXGI har jag däremot slagit och jag anser mig därmed ganska nöjd med året som sådant. Något jag har märkt med min portfölj är att den klarar sig lite bättre vid rekyler men när cykliskt drar så hänger den inte med. 

Inför 2020 är jag fortsatt svagt optimistisk, och om jag presterar ungefär som index så är jag nöjd. Att ligga all in i indexfonder är säkert en suverän idé för de flesta även om jag inte gillar den tanken personligen. En i mångt och mycket likaviktad portfölj där man sprider riskerna i olika bolag och branscher anser jag drar ned risken jämfört med att enbart följa index, vem hade t.ex velat ha indexfonder under IT-bubblan? Jag gillar tanken av att äga aktier men är ödmjuk över att jag inte är något proffs på att placera mina pengar i enskilda innehav. Jag låter därför 25 % av portföljen vara i fonder varav 12,5 % av dessa är i passiva global och tillväxtmarknadsfonder och 12,5 % är aktivt förvaltade fonder i teknik och småbolag. 75 % av mitt kapital vill jag ha i aktier där investmentbolagen utgör en grund.

Lön och sparande i december:
Lön: 28 186 kr

Överföring från sparkonto till Utdelningsmaskinen: 3000 kr
Månadsparande Utdelningsmaskinen: 5 000 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 10 100 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 100 kr

Likvider kvar på ISK: 18 382 kr
Likvider kvar på KF: 101 kr

Sparkvot inkl målsparande december = 57,1 %

Snittsparkvoten för 2019 översteg precis mitt mål om en sparkvot på 50 %. YES!


Utgifter
Inte mycket att orda om. Jul och nyårsfirande har kostat en slant, ändå har jag lyckats hålla nere kostnaderna riktigt bra


Månadens utdelningar
En ganska svag månad, alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Bolag som gett utdelning i december:
K2A Pref 25 kr
Skistar 189 kr
Johnson & Johnson 22,97 kr
Pfizer 29,33 kr
___________________________
Totala utdelningar i december: 266,30 kr (jmf dec 2018 5 kr)

I år (ackumulerad utdelning till och med december) har jag erhållit ca 7529 kr i total utdelning, vilket är en ökning med 730 % jämfört med totalt förra året.

Månadens köp och sälj:
Tagit in Realty Income och Digital Realty i portföljen. Sålt av några bevakningsbolag. Bytt Akelius pref mot Volati pref. Ökat i några befintliga innehav samt mina fonder. 





Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 0/100 400 kr

Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.



Utdelningar framöver
Utdelningarna för 2020 ökar i stadig takt, nästa månad ser det ut som att jag hamnar runt 170 kr i utdelning, en ganska svag månad men jag vet säkert att jag hamnar över 10 000 kr nästa år, målet är ganska högt på 15 000 kr.

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Portföljutveckling

Det har varit ett exceptionellt bra år, huvudportföljen är upp 33,58 % mot index 34,57 % i år, för december så är portföljen upp 5,58 procent mot index 4,62 %. Min KF har sedan start 21 mars haft en avkastning på 12,39 % mot index 17,95 %. För december har min KF utvecklats 3,77 %. Totalt sett har min ISK+KF underpresterat breda börsindexet OMXSCAPGI med ca 1,28 %. Totalt sett är jag nöjd då jag inte har varit allokerat 100 % i aktier under hela året. 




Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 381 580 kr (jmf november 346 905 kr). Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 

Det har varit ett helt underbart år, i kronor räknat har min portfölj gått +63 063 kr vilket motsvarar drygt 2 månadslöner extra för mig 2019, det är ju helt fantastiskt! Min portfölj har nästan 2,5 dubblats i värde på ett år och mina utdelningar har verkligen börjat ta lite fart!



Hur ser ni tillbaka på 2019 och vad tror ni om 2020 och det nya årtiondet vi går in i?

Mvh Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Imponerande resa du gjort under 2019. Kul att du delar med dig :-) Önskar dig ett gott nytt år och en god fortsättning på 2020.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Önskar dig också en gott nytt år och ett fortsatt gott nytt investeringår 2020!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar