Jobbigare när börsen går upp än ned?


Något jag har noterat nu när börsen är upp runt 35 % sen förra året är att jag får allt svårare att motivera mig själv till att köpa aktier där värderingarna nu har sprungit iväg uppåt. Det är helt enkelt inte lika roligt att köpa aktier som har gått upp mycket på kort tid.

Psykologiskt beror nog detta på att jag tycker aktierna har blivit för dyra, men är dem verkligen det? Vissa av mina bolag har endast fått en högre prislapp pga multipelexpansion, dvs aktien har blivit dyrare jämfört med vinsttillväxten. Andra bolag har växt och skall därför ha en högre prislapp. Oavsett så känns det lite surt att man inte tryckte in lite mer pengar hösten 2018 när man med facit i hand hade ett riktigt bra köpläge.

I USA är marknaden mycket högre värderad än den svenska börsen, problemet är dock att när nedgångar kommer i USA eller någon annan större marknad så drar det ned den svenska börsen oavsett. Så värderingen på stockholmsbörsen är inget facit för att just vi kommer klara oss från en nedgång.

Just nu så tvingar jag nästan mig själv till att försöka köpa det jag anser är billigast samt att jag viktar upp vissa innehav. Jag köper ibland även t.ex Xact Högutdelande och ökar i mina fonder i de lägen som jag inte hittar någon speciellt bra värdering på några av mina aktier, jag vill i alla fall köpa något varje månad även om jag inte gör slut på hela kassan utan sparar till nästa månad.

Det närmar sig nämligen rapportsäsong och då vill jag ha lite torrt krut redo ifall något bra köpläge skulle dyka upp. Det kan svänga rejält och då vill jag vara där och peta in lite svenska pesos för att få ett litet lyft i portföljen.

Egentligen föredrar jag när börsen går ned lite oftare men inte så mycket varje gång. Det känns som att ju mer börsen går upp i längre perioder desto större fallhöjd bygger det och ju större kommer nästa korrektion bli, och det kommer nog kännas som att det gör mer ont faktiskt. Att börsen går ned 5-10 % en enskild månad då och då känns grymt mycket bättre än att det går ned 20-50 % eller mer under en längre period.

Något jag lärde mig hösten 2018 när jag satte in pengar som aldrig förr var att ett snedställ på börsen är det bästa köpläge du kan få. Sammanfattningsvis så tror jag min filosofi är, sprid dina risker i olika tillgångar, branscher och aktier. köp aktier regelbundet och köp extra mycket när det gör som ondast (när aktier är som billigast) så kommer du på sikt bli en vinnare.

Hur ser du på bolagens värderingar idag och hur motiverar du dig till att köpa aktier nu när börsen slår rekord var och varannan dag?

Thoke

Kommentarer