Lön- och sparkvot januari 2020


Årets fattigaste månad börjar närma sig sitt slut och det är dags att i vanlig ordning redovisa sparkvot. Denna månad är det knappt någon Svensson som sparar en endaste krona, men såna är inte vi. Vi ser bortom onödig konsumtion och väljer att sätta av en del av lönen varje månad till investeringar, oavsett vilken månad det är på året. 

Intäkter
Lön: 29 055 kr

Sparande
Avanzamaskinen: 200 kr
Lysa: 800 kr
Utdelningsmaskinen: 15 000 kr 
Buffert: 0 kr 
---------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Sparkvot: 55,1 % 

Sparkvoten på dryga 55,1 % denna månaden är aningen sämre än förra (57,1 %) pga högre lön (semesterersättning bland annat). Jag är sjukt nöjd för vi har bokat resa med evenemang och jag har lagat bilen igen, ändå kan jag hålla en hög sparkvot.

I diagrammet nedan över min sparkvot för 2019 som jag nu har lagt till januari månad. Jag tänker att jag fortsätter redovisa sedan bloggens start. 

Snittsparkvoten ligger nu sedan januari 2019 på 58,6 %

Snittsparande sedan jan 2019 är 19 560 kr per månad.




Så länge inga förutsättningar ändras så skall jag försöka hålla minst 15 000 kr i sparande och minst 50 % i sparkvot även framöver. För mig är det viktigt att sätta ett sparmål så att man har en lägsta gräns för att undvika onödig livsstilsinflation som successivt kommer om man slutar bry sig. 

Vad hade ni för sparkvot denna månaden och hur mycket sparade ni i era portföljer?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Grym sparkvot.
    Själv blev det lite av ett förlorat sparår förra året. Hoppas att det här året blir bättre. Dock ligger min beräknade maxkvot strax under 40%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack investerarfarfarn! Det är bara kämpa på så att du når dina mål, 40% är ett grymt sparkvotsmål!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar