Mitt nysparande räddar mig från börsoro


Jag har i tidigare inlägg argumenterat för varför man skall vara försiktig på börsen. Värderingarna är ganska stretchade och detta speciellt i USA. Nu kommer jag däremot presentera några anledningar till varför man som ny aktiesparare inte skall vara rädd för en nedgång, utan istället omfamna den. 

Under min sparkarriär  så har jag successivt ökat andelen av mitt månadssparande som jag sätter av till börsen. I början var det någon tusenlapp per månad, sen 5000 kr och nu ca 15 000 kr per månad. Med facit i hand skulle jag börjat med 15 000 kr i månaden direkt, det hade lönat sig. Men jag är nöjd som det är och jag har nu en stark grund med likvider, en allvädersportfölj samt min utdelningsportfölj. 


Så tillbaka till min poäng. Vid månadsskiftet dec-jan så var portföljen värd 381 580 kr, varje insättning jag gör på 15 000 kr motsvarar därmed en ansenlig andel av portföljens värde (dock avtagande). Jag har sammanställt detta i en tabell för att illustrera, denna är dock matematiskt förenklad.

Första insättningen motsvarar ca 3,93 % av portföljen, sen minskar andelen ty portföljen växer. Totalt under 2020 så kommer jag nyspara ca 180 000 kr, vilket om man jämför med portföljens värde vid årsskiftet motsvarar ca 47 % av startvärde. När jag ser detta inser jag att det inte är någon idé att vara rädd i dagsläget. 


Visst en björnmarknad kan komma och portföljen kan gå ned 20, 50, 70 %, men det gör ju att mitt nysparande successivt står för en allt större del av portföljen tills det tillslut vänder och börsen går upp igen. Under tiden har jag fått ett riktigt fint pris på mina aktier, det hade inte varit fel alls faktiskt, även om det är jobbigt att se börsen gå ned så hade jag gillat det mer än dagens läge där det bara går upp. 

Hur stor andel står ditt nysparande för i förhållande till portföljvärdet och vad tänker du kring detta?

Thoke

Kommentarer

  1. Det kan vara svårt att motivera sig själv när man förlorat 70%, samtidigt som man ser att det fortsätter utför. Då kommer man känna sig usel, lurad och dum. Men det är enkelt att fortsätta när det går bra. Tänk igenom hur du vill reagera när det går dåligt innan det går dåligt.

    Den andra funderingen är - när blir det mindre värdefullt att spara? För om den nya insättningen motsvarar 0,01% så kommer det förmodligen göra varken till eller från när den dagen kommer. Dessutom så är det så att pengarna som kommer in sitter kortare och kortare tid på kontot, så i något läge blir det ineffektivt att spara pengar om syftet är att konsumera dem. Borde gå att räkna fram, även om beräkningen blir väldigt beroende av vilka antaganden som görs. Ungefär som att i något läge blir det inte värdefullt att fortsätta jobba eller i vart fall inte jobba för den 'lilla lön' man får utan en högre lön krävs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Redaktionen,

      bra svar, jag har även haft liknande tankar. Hösten 2018 reagerade jag genom att spara ännu mer aggressivt vilket jag ser nu har gett resultat, det enda problemet är ju såklart att portföljen blir större och större. Som du skriver så kommer man ju till en punkt där insättningarna inte gör någon större skillnad längre (i procent räknat) och portföljen kommer tillslut svänga mer än man tjänar på ett år, men det är ju bara att vänja sig att det är så annars har man inte på börsen att göra. Hörde ett tips en gång att man kan tejpa för några nollor på skärmen så att portföljen ser mindre ut, rent psykologiskt skulle det vara bättre vid trading tydligen :).

      Tack för din kommentar och dina tankar!

      Radera
  2. Månadsinsättningarna motsvarar ca 3% av värdet i dagsläget. Sparar just nu mellan 2-4000 per månad, utöver buffert, pengar till barnen och målspar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra Sebastian, på sikt blir du en vinnare och dina barn också för den delen! Kör du med någon krigskassa eller är det all in varje månad?

      Mvh Thoke

      Radera
  3. Sparar ca 15.000 kr/mån vilket motsvarar ca 0,8% av portföljvärdet på 1,8 MSEK och jag har börjat känna att detta varken gör från eller till (men i det långa loppet gör det ju skillnad).

    Om börsvärdet över en dag förändras med 1% (ganska vanligt) så är det mer än hela mitt månadssparande.

    Med förra årets värdeutveckling är det inte längre sen än 2017-2018 som det handlade om nästan 2%/månad, så känslan är ny och aktuell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär lika mycket som jag brukar spara med andra ord, dock är din portfölj ganska mycket större vilket gör en stor skillnad i % per månad. Vad har du för tankar när portföljen svänger så mycket, och speciellt när börsen går ned mycket, är det jobbigt eller har du funnit dig i att det är så?

      Mvh Thoke

      Radera
    2. Jag försöker (med viss framgång) intala mig att börsen på LÅNG SIKT har en svag positiv trend. Men som sista kvartalet 2018 var det jobbigt. Och tvärtom under typ hela 2019 var det svårt att inte känna en viss eufori.

      Men jag tycker att jag blivit bättre på att inte deppa ihop av nedgångar eller bli hög av när börsen slår alla rekord.

      Radera

Skicka en kommentar