Slår jag dessa index så är jag nöjd


Det pratas mycket om att det är svårt att slå index över tid, och jag tenderar att hålla med. Jag vet själv hur svårt det kan vara att hänga med index i perioder, även om man bara kör med fonder faktiskt, och det kommer vi till senare. Bilden ovan är avkastningen från min huvudportfölj jämfört mot indexet OMXGI sedan 1 januari 2019. Skulle jag under en längre period börja prestera sämre än detta index så skulle jag överväga att byta till 100 % fonder (jag kör i dagsläget ca 25 % fonder).

MEN, är det relevant att jämföra sig mot ett index, eller borde man inte egentligen jämföra sig mot en fondportfölj som liknar det du egentligen skulle sparat i om du inte hade köpt aktier? Jag kan väl tycka att det är mer rimligt att göra ett eget fondindex bestående av de fonder du hade annars ägt för att jämföra sig med. Jag har därför inför 2020 gjort några olika egna "index" i olika portföljer, nedan har vi en portfölj som i mångt och mycket liknar den fondfördelning jag hade kört om jag bara hade sparat i fonder.

Mitt egensnickrade "fondindex"

En annan portfölj jag har och som jag jämför mig med är 65 % Avanza Global, 25 % Avanza Emerging Markets och 10 % Avanza Zero, denna slog jag med råge sedan denna portfölj startade i april förra året vilket jag tyckte var kul, det är ju ändå 3 indexfonder som det pratas mycket om och som är billiga i avgift mot konkurrenterna.

Min egensnickrade "Avanzaportfölj / Avanzaindex"

För att göra egna "index" med hjälp av fonder att jämföra mig emot så har jag öppnat extra konton på Avanza där jag satt in en tusenlapp i varje. Någon gång per år eller två får man kanske balansera fonderna ifall någon skulle dra iväg lite, precis som man hade gjort i vanliga fall. Det skall bli intressant att följa mina egensnickrade index under 2020, kommer jag slå dessa portföljer eller inte? Hur kommer jag prestera mot index osv?

Jämför du dig mot ett egensnickrat index eller mot en av börsens index? Tycker du att det är mest relevant att jämföra sig mot ett index eller en tänkt fondportfölj?

Mvh Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Man ska väl jämföra sig med sig själv, men hur lätt är det att inte kolla på andra. Jag vill ju se om jag är rätt ute. Vidare om du ska ha fonder eller inte, jag har har som du, en blandning. I långa loppet så ska man ju ligga kvar i sina positioner. Att hatta och tro att man kan hitta undervärderade aktier är en svår match. Tänk långsiktigt i bra produkter så är du en vinnare. Men, som sagt, det är svårt att hålla sina tassar ifrån. /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i det du säger, det viktigaste tycker jag är att man överhuvudtaget är investerad i bra bolag och fonder, då är man en vinnare långsiktigt jämfört mot de som inte investerar överhuvudtaget. Tack så mycket för din kommentar och dina suveräna synpunkter!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar