Tre aktiva fonder som kan slå börsen på 20-talet



Vissa brukar sägas att det inte går att slå index, kanske har de rätt, kanske inte. Hursomhelst så beror detta på vilket index man jämför mot, vilket avgift fonden har, vilka förvaltarna är och vilken typ av bolag som fonden investerar i. Här är i alla fall 3 fonder som har slagit breda börsindex OMXSCAPGI med råge sedan finanskrisen för 10 år sen.

Robur Ny Teknik (affiliatelänk via Avanza) förvaltas idag av Henrik Nyblom, men förvaltades tidigare av Carl Armfelt och Eric Sprinchorn som valde att lämna och starta fonden Core Ny Teknik i februari förra året. Pga den korta historiken valde jag att visa utvecklingen av deras gamla fond som med råge slog breda börsindex under en 10 årsperiod. Själv äger jag endast Core Ny Teknik (affiliatelänk via Avanza) i dagsläget med Robur Ny Teknik är fortfarande en fin fond med offensiva innehav likt Core Ny Teknik, man skulle kunna äga båda med gott samvete tycker jag.



Amf Småbolag (affiliatelänk via Avanza) förvaltas av Angelica Hanson och är precis som det låter, en småbolagsfond. Den har en låg totalavgift på ca 0,45% vilket är lika mycket som indexfonden Plus Småbolag. Småbolag är känt för att slå börsen och AMFs aktiefond är inget undantag, den senaste 10 årsperioden har du verkligen fått valuta för din investering och jag tror fortsatt på att småbolag kan slå breda börsen. Även detta är en fond som jag själv har i mitt sparande.


DNB Teknologi (affiliatelänk via Avanza) är en annan teknikfond med lite globalare inriktning. Fonden förvaltas av 4 förvaltare som har en lång historik i fonden, där Anders Tandberg-Johansen har varit med sedan 2002. Även denna fond rider på megatrenden med teknik som jag tror kommer att fortsätta slå stockholmsbörsen även under 2020. Jag äger fonden långsiktigt då jag tror på förvaltarna och branschen.


Det var kort och gott om 3 (egentligen 4) fonder som jag gillar och kan tänka mig att äga långsiktigt. Vid första anblick kan höga avgifter skrämma bort en men när man ser historiken så får man inse att man troligtvis kommer få valuta för pengarna. Jag förespråkar en kombination av aktiva fonder och passiva indexfonder då det finns för- och nackdelar med båda, själv kör jag 50/50.

Tänk på att alla investeringar är förenade med risk och att det inte är säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital, kom även ihåg att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning. Trots detta tycker jag dessa 3 är mäkta fina fonder som jag gärna vill äga i min portfölj för att få exponering mot småbolag och teknik.


Mvh Thoke

Kommentarer