Månadsrapport februari 2020



Ingen har väl missat den senaste veckans nedgångar. Detta har nog varit den sjukaste månaden jag någonsin varit med om på börsen, inget, verkligen inget klarade sig denna gången. Aktier, guld, silver, råvaror gick ned kraftigt på bara en vecka, faktiskt den snabbaste/största nedgången i historien!

Min totala ekonomi är trots allt ganska defensiv. Jag har ca 60 % i aktier och resten i guld, silver, råvaror, räntor i olika valutor samt cash. Ändå har den nu under året presterat -1,92 %! Jag är glad att jag inte är all in i aktier det kan jag säga. Oavsett så kommer jag fortsätta spara i mina portföljer som vanligt, inget säljs pga en bred börsnedgång då det är omöjligt att säga när det kommer vända. 

Lön och sparande i februari:
Lön: 28 689 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 15 000 kr
Månadssparande till Utlandsutdelaren (KF): 0 kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Likvider kvar på ISK: 341 kr
Likvider kvar på KF: 117 kr

Sparkvot inkl målsparande februari = 55,8 %

Skrev in fel värde förra månaden i mitt excelark så sparkvoten var lite högre. Denna månaden hamnar jag på 55,8 %, och då har jag knappt ens försökt vara snål. Jag har köpt en soffa (begagnad såklart), ätit på finrestaurang, varit på utekvällar och köpt drinkar etc. En trevlig månad helt enkelt, man måste ju unna sig ibland!


Utgifter
Utgifterna är väl ungefär som vanligt men aningen högre pga diverse köp. Har även bunkrat upp lite extra mat hemma ifall det skulle bli kaos i affärerna pga corona, här kom valet att handla billiga produkter på willys. Det blev torkade bönor, linser, pasta, ris, bulgur, havregryn etc. Billigt, håller länge och ger mycket energi för pengarna.


Månadens utdelningar
Ännu en svag månad, alla utdelningar redovisas efter källskatt.

AbbVie 58,45 kr
Realty Income 11,52 kr
K2A Pref 40 kr
__________________________
Totala utdelningar i februari: 109,97 kr (jmf feb 2019 5 kr)

Utdelningar framöver
Prognosen är just nu mindre i utdelning för 2020 än i januari, det har blivit många utdelnignssänkningar i portföljen, Kindred, Swedbank etc. vilket var ganska väntat. Oavsett så kommer jag att komma över 10 000 kr i utdelningar i år med hjälp av mina nya insättningar vilket är trevligt. I mars kommer jag erhålla ca 656,60 kr.

Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Månadens köp och sälj:
Fortsatt köpa som vanligt, tyvärr var ju min tanke att bygga kassa men de pengarna köpte jag upp innan sättningen denna vecka så hade inte så mycket kvar att köpa för, tyvärr. Jag var även tidig på bollen nu i veckan då jag var lite girig, så nu är pengarna redan slut. Jag får helt enkelt vänta tills marslönen på nya pengar. 

I stort sett har jag köpt av det mesta, listan blev så lång så orkade inte ens sammanställa alla köp, tro mig, jag köpte bort mig ganska då jag borde ha väntat med krigskassan som jag hade tänkt från början, det kliar lätt i fingrarna!

Jag sålde dock Ferronordic och Tethys under månaden då båda dessa kom med negativa nyheter och gick under MA200. Synd bara att jag inte sålde hela portföljen hehe :-)

Köp i övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 0/100 400 kr

Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är inte jätteannorlunda mot förra månaden. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.



Portföljutveckling
Utvecklingen av min ISK+KF kan ni se på fliken "Utdelningsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling ISK under februari

Utveckling KF under februari
Utveckling ISK+KF samt ackumulerat jämfört med OMXSCAPGI


Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 390 774 kr (jmf januari 403 758 kr). Slutsatsen är att trots nya insättningar så minskar både min portfölj och mina totala tillgångar i värde. 

Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 




Hur blodig har din börsmånad varit?

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer