Därför månadssparar jag i börsoron

Jag ser många som antingen har sålde allt för 2 veckor sen eller som säger att börsen skall ned mer. Sentimentet hos folk i allmänhet är nu väldigt negativt i och med att Coronan härjar. Om det skall upp eller ner eller gå sidledes vet varken jag eller någon annan, det enda vi kan konstatera är att vi inget vet om framtiden för börsen, åtminstone inte på kort sikt. Något vi dock kan konstatera är att mänskligheten historiskt har överlevt det mesta, världskrig som pandemier, världen har fortsatt att snurra och kommer garanterat att göra det igen efter detta.

Det är många som säger att de "callat" att börskraschen skulle komma, att man skulle sålt allt innan precis på toppen där i februari. Men vi kan nog konstatera att de som lyckats med detta konststycket för det mesta har haft ren tur. Risken för de som lyckades sälja är att de kommer att få övertro på sin förmåga att tajma marknaden, och nästa gång så kommer de högst förmodligen att misslyckas.

Många tycker att det är för tidigt att köpa aktier nu, det är en bulltrap etc. Kanske har de rätt, kanske inte. Det enda jag vet är att jag aktier har blivit bra mycket billigare än de varit på flera år, vi träffade ganska exakt botten på OMX som hände senast 2016 vilket innebär att flera års avkastning har blivit utraderad, det säger ganska mycket om värderingarna tycker jag.

Även om det går ned mer så tror jag att detta kommer vara ett bra köpläge att börja snitta in sig här på 12, 18, 24 och 36 månaders sikt även om vi fortsätter ned en bit. Så länge man har arbete och möjlighet så skall man nog se detta som sitt livs chans att börja putta in pengar löpande varje månad.

Några problem som sker om du får panik och säljer nu och väntar på att börsen skall gå ned mer är följande.

1. Du vet inte när börsen kommer att bottna och gå upp igen, du styrs av dina känslor.
2. Börsen fortsätter upp, du ser att du kommer att missa avkastning och drabbas av "fear of missing out", därefter går börsen ner igen och du säljer av igen med förlust.
3. Du behöver ta beslut när du skall gå in igen, men går det ner mer så kommer du förmodligen ändå inte våga köpa, går det upp så väntar du tills börsen i princip återhämtat fallet och därmed har du missat avkastning.
4. Du har köpt dyrt och sålt "billigt"
5. Du tröttnar på börsen och kommer tillbaka igen när det är på ATH för att repetera samma sak igen, bara för att förlora pengar.

Historiskt och statistiskt så har i princip alla nedgångar på 30 % eller mer varit bra köplägen på ett, två och tre års sikt, det har i princip alltid inneburit positiv avkastning att köpa i ett sådant läge. Att minska sin risk nu tycker jag är fel väg att gå, det är snarare nu man successivt skall öka sin risk, låg risk skall man ha när börsen har gått upp i flera år med historiskt höga värderingar eller om man har ett kapital som man vill skydda.

Själv sparar jag som vanligt i ur och skur och hade redan innan kraschen en ganska sund risknivå där ungefär 60 % låg allokerat i aktier och resten i likvider, guld, silver, råvaror och räntor i olika valutor. Totalt sett så var min ekonomi ungefär back -14 % medan börsen var ned närmare -30 % som mest vecka 12. Min defensiva strategi har gjort att jag känner mig trygg i nedgångar som dessa och jag har dessutom undvikit att göra dumma känslostyrda misstag som många med 100% aktier brukar göra.

1/3 av mitt sparandet går fortsatt till allvädersportföljen och 2/3 går till utdelningsportföljen, på så sätt får jag, en för mig rimlig risk totalt sett. Pengarna i allvädersportföljen skall användas till livet, hus, renoveringar etc. medan syftet med utdelningsportföljen är att kunna gå i tidigare pension med lite guldkant på tillvaron.

Men det är klart, går världen under så kommer det inte spela någon roll hur mycket pengar du puttar in på börsen då du inte kommer ha någon nytta av dem i alla fall. Du gör såklart som du vill och du skall varken lyssna på mig eller någon annan, men jag säger som Churchill brukade säga, jag är en optimist, för det finns inte särskilt många anledningar till att jag skulle vara något annat.

  Thoke


Kommentarer