Förändringar i portföljen


Det är fortsatt turbulent på marknaderna och jag passade förra onsdagen på att göra om lite i portföljen. Några innehav jag verkligen tröttnat på åkte ur och istället ökade jag i några andra fina bolag där värderingarna nu har kommit ner, Nibe är ett exempel.

Jag valde även att öka andelen i preffarna ytterligare nu när de har runt 8-9% i direktavkastning, Volati Pref åkte ur och istället kom Akelius D in i värmen då ny info från Akelius ökat tryggheten i detta värdepapper. Det är riktigt hög och fin yield från preffarna och man blir ju lite sugen på att öka ytterligare.

Sålt:
Pfizer
Cloetta
Kindred
Volati Pref
Kinnevik
Stockwik
VBG
Swedbank

Ökat / köpt:
Millicom
Stora Enso
SEB
Bure
Castellum
Lundin Petroleum
Klövern Pref
K2A Pref
Nibe
Instalco
Latour
Svolder
Akelius D
Peab
Handelsbanken
Xact Högutdelande

Svenska aktier köper jag hos Avanza (affiliatelänk) som jag varmt rekommenderar att öppna sitt isk-konto på.

Bolagen jag sålt är det egentligen inte något större fel på i sig, men då jag ser bättre lägen i annat som nu har kommit ner i värdering så valde jag alltså att ta denna vägen. I och med detta minskade jag även antalet bolag i portföljen från 48st till 41st vilket gör det lite mer lätthanterligt att hålla koll på.

Jag fortsätter spara löpande varje månad i ur och skur, 1/3 av sparandet till den defensiva allvädersportföljen och 2/3 till den offensiva utdelningsportföljen. Psykologiskt har jag klarat denna nedgång riktigt bra hittills.

Min ekonomi är defensiv och så länge jag inte blir arbetslös så finns det stora möjligheter att detta blir grunden till mitt livs bästa investeringar om jag bara håller ut och fortsätter köpa. Var botten är vet vi inte men det vi vet är att börsen brukar överreagera både på upp och ner, oavsett så tycker jag mig se att detta är ett bra läge att skala in sig på om man är långsiktig givet att bolagen kickar igång sina verksamheter relativt snart.


Thoke

Kommentarer

  1. Säg att du investerar 5000 kr/månad, hur fördelar du pengarna på 41 aktier? Blir det inte en ganska liten summa pä varje aktie? Istället för att välja säg 15-20 aktier och på så sätt ha mer pengar i aktierna och se dem växa snabbare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Du behöver inte köpa i alla aktier du äger varje månad, du behöver inte ens köpa varje månad. Många köper endast varje kvartal t.ex. eller en gång per år.

      Jag köper i de aktierna som ser mest attraktiva ut varje månad. Köper alltid så nära 597 kr / köp som möjligt på avanza för att minimera courtagekostnader med courtageklass mini. 15 aktier räcker gott för de flesta men jag gillar att ha många olika bolag, jag har även 25 % av portföljen i fonder för extra riskspridning.

      Rent matematiskt spelar det ingen roll om du får 8 % avkastning på 100 000 kr med en portfölj bestående av 100 aktier eller 10 aktier, det blir samma avkastning oavsett. Det som däremot bla. påverkar avkastningen är vilka värdepapper du äger och hur din strategi ser ut.

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar