Allvädersportföljen - Q1 2020


Det är dags att summera kvartal 1 och jag tänkte inleda med att presentera utvecklingen för min allvädersportfölj som utgör en ganska betydande andel av min ekonomi och som är en del av min defensiva strategi. Portföljen består av en mix av tillgångar som inte korrelerar med varandra, t.ex. aktier, guld, silver, råvaror och räntor i olika valutor. Tanken är en bra riskjusterad avkastning över tid med minimal drawdown jämfört mot börsen.

Strategin har hittills fungerat väl under börsoron, som mest var börsen ned närmare -30 % medan allvädersportföljen bottnade runt -10 %, den har alltså fallit 1/3 så mycket som breda stockholmsbörsen vilket vittnar på att strategin fungerar på nedsidan, nu skall den bara bevisa att den fungerar på uppsidan också.

I turkost ser ni utvecklingen för allvädersportföljen, gulprickigt är ett egetsnickrat index bestående av 50% aktiefonder, 25 % pacific precious och 25 % auag silver bullet. I helgult ser ni utvecklingen för breda börsindex. Utvecklingen i detta diagram är till och med 31 mars.

Jag är mycket nöjd med portföljens prestation under det första kvartalet och hoppas att den kommer att ge mig runt 5 % i avkastning över tid till totalt sett, relativt låg risk. Pengarna kan komma att användas till husköp, renoveringar etc. inom en relativt snar framtid givet att portföljen har en positiv avkastning sedan start såklart.

Det jag har märkt när man har en offensiv portfölj (utdelningsportföljen) och en defensiv (allvädersportföljen) är att man känner sig ganska lugn både i börsnedgång som börsuppgång. Oavsett vilket klimat vi befinner oss i på börsen så har jag en portfölj som presterar vilket förhindrar mig från att ta irrationella beslut.

Framöver kommer jag fortsätta spara ca 1/3 i allvädersportföljen och 2/3 till utdelningsportföljen som en del av min strategi. Det viktigaste för mig är inte att få maximal avkastning på alla mina tillgångar, utan att även skydda en del av mitt kapital från nedgångar och krascher likt denna corona-krasch.

Inom kort kommer jag även presentera en ny strategi, den innebär att jag skall likvidera alla mina innehav och köpa trisslotter för hela slanten, det känns som att det är en snabbare väg till att bli riktigt rik än att vänta på att börsen skall ge mig avkastning över tid.



Thoke

Kommentarer