Att köpa på toppen när det är som dyrast



Jag läser ofta kommentarer och hör folk i min närhet som säger att "nu är toppen nådd", samtidigt köper de rena rama skitaktierna för 5 öre styck i hopp om att tjäna några hundra procent. "det är ju trots allt billigt" och man "får många aktier för pengarna", eller vem har inte hört att "den kan ju gå upp procentuellt mycket mer då den är billig per aktie"

Idag släppte EVO en riktigt kanonrapport och jag tänkte därför visa hur bolaget har utvecklats sen mitt första köp som jag gjorde i Evolution gaming i somras. Med det vi visste vid den tidpunkten så så stod EVOs kurs på ATH, precis där började jag köpa efter att ha läst på om bolaget. Jag tänkte att om de fortsätter att växa på samma sätt, speciellt nu när de expanderar i usa så kommer denna kurs att vara billig om några år, ett riktigt bra köp med andra ord..

Vid denna tidpunkt så läste jag om folk som sålde eller inte köpte mer för att "den var för högt värderad" och några bekanta tyckte jag var dum som köpte på "toppen".



Nu kan vi se hur det ser ut i efterhand när vi vet facit. Mitt köp på "toppen" blev i själva verket ett suveränt köp. EVO hade en medelstor position i min portfölj och trots att jag inte har ökat på länge så är det min näst största aktie i portföljen idag. Anledningen till att jag inte har köpt mer är helt enkelt för att jag inte vill att positionen skall bli för stor i portföljen, det är pga riskhantering helt enkelt. Har man en riktig stark övertygelse på sina bolag så kan man köra med en koncentrerad portfölj, men det är inget för mig helt enkelt.

Det jag vill visa med detta är att man inte skall vara rädd att köpa ett bolag för att man har "missat tåget" eller för att "bolaget står på ATH". Är ett bolag bra och fortsätter att vara det i framtiden så kommer det växa, och aktiekursen kommer att följa efter. Med tiden kommer ditt köp där på toppen vara ett suveränt köp givet att bolaget fortsätter på samma bana.



Det är ingen rekommendation att ni skall köpa just EVO, detta var bara ett exempel på hur bra det kan bli att köpa ett bolag trots att kursen står på rekordnivåer. 

Länk till Evolution Gaming hos Avanza (affiliatelänk)



Hoppas ni har haft en underbar vecka och att ni får en trevlig helg!

Thoke

Kommentarer