Lön- och sparkvot april 2020


Inga större konstigheter denna månad. En normal lön, ett normalt sparande. Pga man konsumerar mindre nu i tider som dessa så hade jag kunnat spara ytterligare några tusenlappar och höjt sparkvoten till ca 76,8 % men jag är nöjd med att spara drygt 50 % och väljer nog att lägga pengarna på annat istället, därför får de ligga kvar på lönekontot istället.

Jag investerar alla mina pengar varje månad då jag redan har byggt upp min grundtrygghet. Jag har inga lån (förutom csn), jag har en rejäl buffert och jag har en framtida kontantinsats på gång. Därmed kan jag investera allt som blir över varje månad utan att få ont i magen, sparandet går dessutom till olika "hinkar" med olika riskprofil och olika mål för att sänka risken och göra det lättare för mig att sova om natten. 

Intäkter
Lön: 28 644 kr

Sparande
Utdelningsmaskinen: 10 000 kr 
Allvädersportföljen: 5 000 kr
Övriga portföljer: 1 000 kr
Buffert: 0 kr 
---------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Sparkvot: 55,9 % 

Sparkvoten på dryga 55,9 % denna månaden är i paritet med mars månad (55,1 %). Klarar jag ligga över 50 % i sparkvot över tid så är jag riktigt nöjd

I diagrammet nedan över min sparkvot från och med 2019. Jag tänker att jag fortsätter redovisa sedan bloggens start. 

Snittsparkvoten ligger nu sedan januari 2019 på 58,1 %



Snittsparande sedan jan 2019 är 18 905 kr per månad.




Så länge inga förutsättningar ändras så skall jag försöka hålla minst 15 000 kr i sparande och minst 50 % i sparkvot även framöver. För mig är det viktigt att sätta ett sparmål så att man har en lägsta gräns för att undvika onödig livsstilsinflation som successivt kommer om man slutar bry sig. 

Vad hade ni för sparkvot denna månaden och hur mycket sparade ni i era portföljer?

Mvh Thoke

Kommentarer