Stockholmsbörsens utveckling mätt i dollar


Tyvärr har jag inte kunnat vara särskilt aktiv de senaste pga mycket jobb och en del övertid samt ett allmänt ointresse att skriva något vettigt, det är mest tjat om corona i media och jag har därför valt att vara ganska inaktiv på bloggar och sociala medier.

Hursomhelst så tänkte jag att vi skulle kika lite på stockholmsbörsens utvecklingen några år bakåt från idag. När man kollar på utvecklingen för stockholmsbörsen så brukar man ju säga att börsen toppade 2016, konsoliderade och att en ny all time high tog vid i oktober 2019 innan coronakraschen kom i februari. Men stämmer verkligen det? Tog vi ut ATH i höstas? 

Så här ser utvecklingen ut för de 30 största bolagen på stockholmsbörsen mellan januari 2009 till april 2020.

Utveckling OMXS30 i svenska kronor

Som vi kan se så toppade börsen 2015, vilket vi för första gången tog ut hösten 2018. Men om vi då tänker ett steg längre, vi vet alla att kronan är en skvalpvaluta som ständigt tappat mot dollarn som nu kostar över 10 kr / dollar. Så vad händer om man kollar på stockholmsbörsen i en annan valuta än den svenska kronan? Vad händer om vi t.ex. kollar på utvecklingen mätt i dollar?


Utveckling OMXS30 i dollar

Efter en del letande så hittade jag tillslut en tjänst där man kan få ut just detta. Valutajusterar man OMXS30 till dollar så ser vi att trenden för omx är nedåtgående sedan toppen som här skedde knappt 1 år tidigare än omx räknat i kronor, lite skillnad med andra ord då utvecklingen ser helt annorlunda ut. Detta är intressant att kika på för att valutor ofta svänger i perioder vilket man borde kunna utnyttja. 

De investerare som de senaste åren har investerat mycket i dollar har fått högre avkastning, ty dollarn har blivit dyrare mot kronan. Detta innebär att man får en hävstångseffekt på utveckling och utdelningar som sker i dollar. Nästa cykel blir troligtvis tvärtom, kronan blir dyrare mot dollarn, detta har vi sett tidigare. Detta fenomen kan man såklart utnyttja och därför investera det mesta av sitt kapital i kronor just nu när dollarn är dyr. När dollarn blir billigare mot kronan igen kan man börja investera mer i utländska innehav och därmed handla till "rabatt" för att senare casha hem när dollarn blir dyrare igen, detta givet att detta scenario inträffar såklart.

Jag tyckte detta var intressant att kika på, själv investerar jag främst i svenska aktier just nu men jag har även en liten skvätt innehav från aktier och fonder i dollar och euro för riskspridningens skull. Om dollarn blir billigare så kan jag tänka mig att utnyttja möjligheten att öka andelen utländska innehav ytterligare.

Vad tyckte du om att kolla på stockholmsbörsen mätt i dollar, gav det något?



Thoke

Kommentarer