Avanza och Tin fonder lanserar en teknikfond!



Avanza och Tin fonder meddelade igår att de genom ett samarbete har skapat en ny global teknikfond. Förvaltarna på Tin Fonder är Eric Sprinchorn och Carl Armfelt som även förvaltar den populära teknikfonden Tin Ny Teknik (affiliatelänk) skall alltså nu även göra en ny fond som endast går att köpa via Avanza samt deras egen plattform på tinfonder.

Avanza World Tech by Tin beskriver sig själva som en fond med bred inriktning mot innovativa bolag och att fokus är på medelstora tillväxtbolag över hela världen som har en stor andel teknikinnehåll. Branschfokus är teknik, hälsa och hållbarhet där hälften av bolagen skall bestå av hållbara produkter och tjänster.

Fonden är likt Avanza Global och Avanza Emerging Finance en så kallad matarfond. Handeln är kl 10.00 varje börsdag och minsta köp är 1 kr. En matarfond är precis som det låter, en fond som köper en annan fond. I praktiken så placerar alltså Avanza World Tech 100 % av sina medel i mottagarfonden Tin World Tech. Den totala avgiften ligger enligt avanza på 1,34 % vilket är i linje med andra aktiva teknikfonder, dock såg jag på Tin Fonder att den där kostar 1,52 % vilket är lite förvirrande. Avgifterna verkar helt enkelt vara olika beroende på plattform. En anledning till att avgifterna på teknikfonder generellt är högre är främst pga förvaltningsavgift, högre transaktionskostnader i form av courtage och växlingsavgifter mm.

Hursomhelst så börjar handeln för denna nya spännande fond idag och jag ville såklart vara med från första dagen och la därför en köporder redan igår när fonden kom ut på Avanzas hemsida. Min initiala investering är inte alls stor då jag valde att gå likvid till över 50 % förra veckan men jag tyckte ändå det var kul att vara med från början och la därför en köporder.

Än så länge så är det inte så mycket vi vet om fonden, inte ens vilka innehav de har tänkt att investera i. Jag tycker Eric och Carl är två riktigt duktiga förvaltare och litar på dem, de har gjort sin hemläxa med Tin Ny Teknik och jag litar på att de kommer göra gott ifrån sig även med denna globala teknikfond. Planen är att Avanza World Tech och Tin Ny Teknik kommer utgöra en ganska betydande del av min portfölj framöver, runt 15 % tillsammans.

Kika gärna in fonden, du hittar den via länken nedan.


Länk till fonden Avanza World Tech by Tin (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 



Kommentarer

Skicka en kommentar