Barnspar men barnfri


Trots att jag inte har några barn så började jag året med att öppna jag ett nytt kapitalförsäkringskonto i mitt namn och starta ett barnspar. Tanken slog mig att jag eventuellt kommer vilja skaffa barn inom ca 5-10 år och då tänkte jag att det vore en god idé att börja spara redan. Ni som läser runt på bloggarna vet att ränta på ränta effekten över tid blir fantastisk och varför då inte tjuvstarta ett decennium tidigare och därmed spara mindre senare i livet?

Just nu är denna portfölj värd ca 4628 kr och jag sparar undan 500 kr med autogiro till denna portfölj. Om vi ponerar att jag får barn om 7 år så är barnet 18 år om 25 år. Med en avkastning på 8 % per år och ett månadsspar på 500 kr skulle vi ha hela 390 000 kr när barnet är 18 år gammalt, en go start på livet om ens barn nu är redo att hantera den summan av pengar. Under denna tid så har vi sparat undan knappt 155 000 kr och fått en vinst på drygt 290 000 kr, det är ganska mycket bättre än på ett sparkonto!

Länk till Z2036 sparkalkylator 

Genom att ha kapitalförsäkringen i ditt eget namn så har du dessutom total kontroll över kontot och kan välja att disponera ut pengarna hur och när du vill. Är ditt barn inte redo att hantera pengarna vid 18? Du har makten att bestämma om, när och hur mycket ditt barn skall få ut. Om du däremot skriver kapitalförsäkringen i ditt barns namn så tappar du kontrollen över kontot när barnet fyller 18 år. Då kanske pengarna försvinner på sprit, fester och dyra handväskor. Det är ändå pengar som man som förälder har sparat ihop, och då kan jag tycka att dessa skall gå till något vettigt, en första bostad t.ex.

Innehav i barnsparportföljen

Tanken är att aktier köpes då och då, på födelsedagar, julklappar osv. Själva månadssparandet sker i 5st olika fonder med autogiro med 20 % fördelning på varje fond, majoriteten är exponerade mot teknik och innovation vilket jag tror kommer generera god avkastning i framtiden.

Barnsparet kör jag hos Avanza, gå gärna in på Avanza och kolla hur mycket pengar det skulle bli om du sparar en viss summa till dina barns 18-årsdag, länk till barnspar hos Avanza! (affiliatelänk)

Har du ett barnspar och tycker du det är rätt eller fel att spara till sina barn?


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Hej!
    Intressant. Aldrig hört någon som spara till sitt barn innan barnet är fött :)

    Jag spara till mina barn. I början sparade vi bara några hundralappar och vi tog även en paus under första föräldraledigheten. Sedan har vi ökat på sparandet med tiden. Idag sparar vi 1 000kr per månad till barnportföljen. Det är 500 kr per barn.

    Jag är lite dubbel till detta med barnspar. Jag tycker det är schysst att ge barnen en grundplåt att stå på när det ska fly boet. Men jag är tveksam till att ge barnen för mycket pengar. Frågan är bara var gränsen på förmycket går!?

    Jag räknar med att barnen kommer få ca 200 000kr var när det är dags. Där har jag och frun landat i att det känns rimligt. Jag vill att barnen ska behöva känna att de måste sommarjobba eller ta något extrajobb för att själva lägga undan pengar till det de vill göra i framtiden. Inte bara bli serverade en kontantinsats.

    Mina tankar.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa!

      Nej inte jag heller, men jag tänkte att det var en kul grej. Får jag inte barn så kan jag ju hoppas att jag får nytta av pengarna själv istället så det är ju ingen fara så sett. :)

      Precis som jag skriver tycker jag att man skall ha kontot i sitt eget namn, när de är mogna kan de få lite hjälp att köpa sin första bostad t.ex. Pengarna skall ju gå till något vettigt tänker jag och då vill du ju ha kontroll. 200 000 är ju en sjukt bra start på livet, själv fick jag i princip ingenting mer än ett körkort. Det gäller ju att de samtidigt kämpar för det, kanske borde man inte ens nämna att man har ett barnspar till dem...

      Tack för din kommentar och hoppas du får en underbar midsommarhelg!

      Mvh Thoke

      Radera
    2. Hej!
      Ja precis, ingen fara på taket.

      Samma här inte ens ett körkort.
      Ja alltså detta är något jag funderat över. Mina barn vet att vi sparar åt dem men inte hur mycket. Tror jag ska försöka hålla det så.

      Trevlig midsommarhelg!

      Radera
  2. Började sent med barnsparandet (först när de va 6 och 7), men lägger undan 1800kr per månad till barnen. 1000kr går till en KF där de får va med o välja aktier varje månad, och resterande 800 går in på varsitt barnspar som dom får när de fyller 18.

    Beräknat får de ca 60k var när de fyller 18, samt att det finns ca 150k extra att tillgå när det behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebastian,

      det låter sunt, blir en bra start på livet om du ser till att pengarna går till något vettigt!

      Tack för din kommentar!

      Mvh Thoke

      Radera
  3. Hej

    Så roligt att få ta del av dina barnspar tips! Jag håller själv på att sätta upp ett sparande till min dotter. Läste också avanzas/placeras artikel om barnsparandet:

    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/23/barnsparskolan-del-1-placera-smart-till-barnen.html

    Det vore kul att få veta hur du resonerar kring det där med lite högre fondavgifter.

    Ser att du har med några som tar en liten högre avgift. Tänker på AuAg Silver och Avanza World Tech by Tin. Tycker också de låter spännande men blir lite osäker vad det gäller avgifter när placera rekommenderar fonder med mycket lägre avgifter.

    Tack och lycka till med sparandet!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Såklart ger jag inga tips utan visar bara hur jag gör och investerar :).

      När det gäller avgifter så tycker jag att indexprodukter med låga avgifter är suveränt för de allra flesta. Även många aktiva fonder är egentligen indexnära men tar ut en hög avgift, därav kommer de underprestera index.

      Det gäller alltså att hitta fonder som vågar gå bort från index för att få en äkta aktiv förvaltning. Dessutom finns det risker med index också när marknaden är högt värderad, t.ex. så är indexfonderna bland de innehav som har presterat sämst i min portfölj det senaste åren medan tin ny teknik har presterat grymt bra.

      Slutsats är alltså att billiga indexprodukter är suveräna men har man hittat en fond och förvaltare som kör äkta aktiv förvaltning och historiskt har överpresterat år efter år så tycker jag det känns tryggt att investera mina pengar i t.ex. Tin fonder.

      Tack för din kommentar!

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar