Ett halvår med utdelningar


Det har nu gått 6 månader av 2020 och jag tänkte att det var dags att sammanställa första halvårets utdelningar som har ramlat in. Jag har faktiskt fuskat lite då jag fortfarande väntar på utdelning från Investor och Evolution Gaming men då dagen X redan har varit så vet jag exakt vad jag kommer att få i utdelning från dessa bolag.


Hittills i år har jag fått utdelningar på ca 3 409,11 kr, en ökning med ca 8,7 % jämfört med samma period förra året. Bolag som är överstrukna är sådana som jag tidigare fått utdelning från men som jag nu har sålt av, dels för att få likvider att investera i sommaren och dels för att samtidigt kunna ändra strategi framöver.  Från början såg utdelningarna mycket bättre ut för 2020, sen slog Corona ned som ett bombnedslag och bolag efter bolag har ställt in sina utdelningar. Men nu är det som det är och mitt fokus framöver kommer oavsett inte vara enbart utdelningar utan även mer tillväxtbolag och teknik, jag kommer dock fortsätta redovisa utdelningarna som vanligt.


Prognosen för 2020 är ca 5 564 kr i totala utdelningar, det är en minskning med -26 % från föregående år. Just nu ligger jag dessutom en hel del likvid vilket kan ändra sig inom 1-2 månader beroende på hur börsen går. Ett nedställ på 15-20 % ser jag som ett givet köpläge och kommer då gå helt in i marknaden igen, därefter siktar vi på att hösten 2020 samt året 2021 blir ett bättre år för oss börsinvesterare.

Thoke

Kommentarer