Lön- och sparkvot juni 2020


Inga större konstigheter denna månad. En normal lön, ett normalt sparande. Jag hade kunnat sparat ytterligare ca 5 000 kr, men då det vankas semestertider så kan man behöva lägga pengarna på semester istället, och då väljer jag att prioritera det framför att investera resten. 

Intäkter
Lön: 28 644 kr

Sparande
Utdelningsmaskinen: 10 000 kr 
Allvädersportföljen: 5 000 kr
Övriga portföljer: 1 000 kr
Buffert: 0 kr 
---------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Sparkvot: 55,9 % 

Sparkvoten på dryga 55,9 % denna månaden är högre än i maj (49,8 %) men samma i kronor räknat (16 000 kr), detta pga lönen är lägre än i maj. Klarar jag ligga över 50 % i snittsparkvot över tid så är jag riktigt nöjd, i dag ligger jag på ca 57,6 % sedan start. 

I diagrammet nedan över min sparkvot från och med 2019 till och med juni 2020


Snittmånaden sedan jan 2019 är 18 852 kr per månad i sparande.


Så länge inga förutsättningar ändras så skall jag försöka hålla minst 15 000 kr i sparande och minst 50 % i sparkvot även framöver. För mig är det viktigt att sätta ett sparmål så att man har en lägsta gräns för att undvika onödig livsstilsinflation som successivt kommer om man slutar bry sig. 

Vad hade ni för sparkvot denna månaden och hur mycket sparade ni i era portföljer?

Mvh Thoke

Kommentarer

  1. Hej!
    Blev en av de bästa sparkvoterna på länge för min del. 23%.

    Riktigt nöjd faktiskt!

    Det är grymt att du håller dig över 50%. Riktigt bra!

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt jobbat! Ja man får ju kämpa på så gott det går! :)

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar