Månadsrapport juli 2020



Juli har varit en lugnt månad för bloggen, det har varit semester från både jobb och blogg men nu närmar semestern sitt slut, på måndag börjar allvaret igen. Det som har förvånat mig denna månad är hur starkt börsen fortsätter ånga på. Jag har allokerat om en hel del i början på juli men sparat lite kassa då jag tror att köplägen kommer framöver. 

Lön och sparande i juli:
Lön: 28 644 kr

Månadssparande:
allvädersportföljen 5000 kr
utdelningmaskinen: 10 000 kr
övriga portföljer 1000 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Sparkvot inkl målsparande i juli = 55,9 %

En helt normal månad helt enkelt. 


Utgifter
Den "onödigaste" utgiften den här månaden är inköp av bilvårdsgrejer för drygt 700 kr, bilförsäkring på knappt 4000 kr, lite utekvällar ca 1100 kr . I övrigt så ligger utgifterna runt normalen och landade på 13 338 kr.

Månadens utdelningar
Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Klövern Pref 115 kr
Lundin Energy 128,15
__________________________
Totala utdelningar i juni: 243,15 kr (jmf juni 2020 878,25 kr)

Utdelningar framöver
Många bolag har nu ställt in eller skjutit upp sina utdelningar pga corona, därmed får vi sänka prognosen tillsvidare. Min tro är att det kommer att komma extrautdelningar lite senare när vi vet mer om hur mycket det påverkar bolagen, oavsett så spelar det ingen jätteroll om pengarna delas ut eller om bolagen använder pengarna till förvärv nu när läget är som det är, på sikt blir vi vinnare.



Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.

Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".



Månadens köp och sälj:
Det har blivit mycket köp det senaste efter att ha byggt om portföljen en hel del. Tanken är att inte köpa och sälja för mycket då transaktionskostnaderna blir stora. Framöver skall jag se till att öka i de bolag som är mest attraktiva för stunden.



Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är ungefär som vanligt. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.



Portföljutveckling
Utvecklingen av min "frihetsportfölj" kan ni se på fliken "Frihetsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling juli 2020

Utveckling januari - juli 2020

Utveckling sedan bloggstart januari 2019

Portföljvärde
Värdet på min frihetsportfölj är uppe i 486 171 kr (jmf maj 457 184 kr). Börsen har gått upp en hel del sedan botten i mars och lite nya insättningar på det har gjort susen. Delmålet 500 000 kr i portföljvärde närmar sig med stormsteg.


Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 

Månadens utvalda inlägg
Bloggen har haft semesterstängt

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer