Månadsrapport augusti 2020



Augusti har varit en suveränt månad, dock tror jag att toppen är nära, jag har en del kassa och avvaktar för det mesta på bättre köplägen.

Lön och sparande
Lön: 32 348 kr

Månadssparande:
allvädersportföljen 0 kr
utdelningmaskinen: 15 000 kr
övriga portföljer 1000 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Sparkvot inkl målsparande = 49,5 %

En helt normal månad helt enkelt, sparandet i kronor är som snittmånaden men sparkvoten minskar pga högre lön. 

Sparkvot mot månad


Utgifter
Utgifter inkluderar semester, en dyr present till min flickvän samt service av bilen, därav markant högre utgifter denna månaden. 

Månadens utdelningar
Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Akelius D 116,56 kr
__________________________
Totala utdelningar: 116,56 kr (jmf juni 2020 137,18 kr)

Utdelningar framöver
Många bolag har nu ställt in eller skjutit upp sina utdelningar pga corona, därmed får vi sänka prognosen tillsvidare. Min tro är att det kommer att komma extrautdelningar lite senare när vi vet mer om hur mycket det påverkar bolagen, oavsett så spelar det ingen jätteroll om pengarna delas ut eller om bolagen använder pengarna till förvärv nu när läget är som det är, på sikt blir vi vinnare.





Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.

Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".





Månadens köp och sälj:
Det har blivit mycket köp det senaste efter att ha byggt om portföljen en hel del. Tanken är att inte köpa och sälja för mycket då transaktionskostnaderna blir stora. Framöver skall jag se till att öka i de bolag som är mest attraktiva för stunden.





Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är ungefär som vanligt. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.





Portföljutveckling
Utvecklingen av min "frihetsportfölj" kan ni se på fliken "Frihetsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.





Utveckling sen bloggstart 1 jan 2019 - 31 aug 2020


Portföljvärde
Värdet på min frihetsportfölj är uppe i 532 006 kr (jmf förra månaden 486 171 kr). Börsen har gått upp en hel del sedan botten i mars och lite nya insättningar på det har gjort susen. Delmålet 500 000 kr i portföljvärde är därmed uppnått. Nu siktar vi på 750 000 i depåvärde och därefter 1 000 000.


Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 

Månadens utvalda inlägg
Bloggen har stängt

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer