Så gick portföljerna 2020

 




Ty bloggen har varit stängd så har jag ju ännu inte redovisat hur portföljerna presterade 2020. Jag har flera portföljer men mina 2 huvudportföljer som jag visar öppet på bloggen är Frihetsportföljen (pensionssparande) samt Allvädersportföljen (försäkring/långsiktigt sparande). 

Frihetsportföljen är min största portfölj som jag investerar i till min pension, tidshorisonten är alltså lång. Portföljen innehåller endast aktier och jag kör en kombination mellan tillväxt, investmentbolag, stabila utdelare samt fonder. De största innehaven vid årets slut var Evolution, Tin Ny Teknik, Avanza World Tech, Investor och Svolder. Som ni ser på bilden nedan så presterade portföljen 22,44 % jämfört med mitt jämförelseindex OMXSCAPGI (Alla aktier på stockholmsbörsen) som gick upp ca 14,56%, en överavkastning på 7,88 %-enheter.


Sedan bloggens start 1 januari 2019 och då jag kraftigt gjorde om min strategi så har portföljen gått upp 63,35% på dessa 2 år. Indexet har under denna tid gått upp 54,16 %. Då skall man även beakta att jag hade en hel del alternativa tillgångar under första halvan av 2019 (guld bland annat), dessa bröt jag senare ut till en ny portfölj, allvädersportföljen då jag ville renodla mina strategier för att kunna följa upp dessa lättare.

Det är väl ingen fantastisk prestanda jämfört med många andra på t.ex. finanstwitter. Jag slog dock mitt jämförelseindex och det är ju fantastiskt i sig om man kan göra det över långa tidsperioder. Man kan nog inte förvänta sig att få så mycket mer än 6-8% över lång tid, dagens börsklimat är galet och dagens värderingar anser jag är stretchade på många håll, därför håller jag nämligen på att bygger en hel del kassa just nu, en rekyl på 10-15% ned vore hälsosamt för börsen i mitt tycke.  

Några anledningar till att jag endast äger svenska aktier är:

1. Inga växlingsavgifter samt lägre courtage

2. Ingen valutarisk, jag tror inte på dollarn långsiktigt. 

3. Amerikanska börsen är mycket högre värderad än det historiska snittet.

4. Det är lättare att hitta information om svenska bolag

5. Utländska innehav får jag exponering mot genom mina fonder. 



Allvädersportföljen presterade ungefär som förväntat på 5,72% under 2020. Målet med portföljen är att få en avkastning mellan 5-8% till lägre risk än 100 % aktier, det målet anser jag att portföljen nådde 2020. I mars så klarade den nedgången avsevärt mycket bättre än aktiemarknaden och studsade dessutom upp till noll mycket fortare. Den står dessutom ofta runt 0 när börsen gör mindre dippar på 5-10% vilket är precis det jag vill åstadkomma. Portföljen är min försäkring och mitt långsiktiga sparande.




Som slutkommentar skall jag väl även säga att man i detta klimat skall ligga lång börsen med god riskhantering. Enorma stimulanser har och kommer att komma in på marknaden vilket riskerar att överflöda marknaderna med kapital, en börsuppgång kan dessutom bli långvarig om alternativ saknas. 

Denna våg kommer du att vilja rida på, problemet är dock att veta när man skall gå ur marknaden. Är man för tidig missar man avkastning, är man för sen så försvinner ditt kapital i ett svart hål. Beakta att du i många fall inte ligger lång aktiemarknaden, du ligger lång klåfingriga politiker och centralbanker som har separerat värderingarna på aktiemarknaden från fundamenta. Med det sagt så finns det alltid bra bolag att äga i alla tider och börsklimat, kombinerar man det med andra tillgångar som guld, silver, bitcoin och kontanter så kommer du klara dig galant i alla väder.

Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan frihetsportföljen samt allvädersportföljen

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer