Frihetsportföljen första gången över 750 000 kr i värde

 

Det har varit en lång resa och det har gått otroligt snabbt de senaste åren. I januari 2018 när jag började ändra min strategi från högriskaktier till mer stabila bolag var portföljen värd 24 164 kr, vilket jag ändå tyckte var mycket pengar att ha investerat på börsen då, mer än de flesta jag kände. 

Allt eftersom och speciellt sedan jag började blogga i januari 2019 så har det gått otroligt fort, jag har även haft en del tur. Likvider har legat redo och jag har ökat rejält i dipparna, t.ex. hösten 2018 och mars 2020 vilket har gett bra skjuts till portföljen. Det modesta bloggandet har även ökat sparandet till börsen framför sparkontot och även höjt sparkvoten vilket har gjort susen. 

Hur som helst så noterade jag nu vid bokslutet för februari att portföljen för första gången har kommit över 750 000 kr, den hade i söndags ett värde om 789 770 kr varav 220 670 kr är vinst vilket är en ökning av portföljvärdet med 765 606 kr sedan januari 2018, det är inte fy skam! Jag kan därmed nu stryka över mitt delmål om 750 000 kr i portföljvärde. 


Jag har en relativt bra lön, dock inte särskilt mycket mer än många andra som arbetar heltid. Jag hoppas därför att detta kan få dig att bli inspirerad till att börja investera dina pengar på börsen. Det finns inget som säger att man inte kan bli rik på ett vanligt hederligt arbete. Det gäller att ligga i och spara mer än man konsumerar, om det så är 5 % sparkvot eller 70%. På börsen sparar man på lång sikt, jag sparar till pensionen som är årtionden bort, på kort sikt tycker jag inte pengarna hör hemma på börsen om du inte vet vad du sysslar med.


Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 



Kommentarer