Höginkomsttagare skall betala mer i skatt!


Detta är egentligen ingen politisk blogg utan en ekonomiblogg. Men gränsen mellan ekonomi och politik är ändå ganska nära varandra och i detta inlägg vädrar jag lite, i svenska mått mätt, radikala  åsikter angående de svenska inkomstskatterna och hur det påverkar samhället. 

I bilden ovan ser ni illustration över något som liknar min bruttolön och den inkomstskatt jag betalat de senaste 10 åren. Vi kan tydligt se att inkomsterna ökat år efter år och att jag därmed allt mer dränerar den svenska välfärden genom att betala mindre och mindre i skatt. Men vänta vad skrev jag nu? Nej just det, det är något som vissa individer (läs kommunister) brukar pladdra, att "höginkomsttagare måste sluta få bidrag i form av avdrag och betala mer i skatt". 

För varje år som jag ökat inkomsterna så har jag betalat mer i skatt, både i kronor och i procent. Hur kan man tycka att det är orättvist? Jag skulle kunna säga att det är mer orättvist att jag får jobba, slita och betala mer skatt både i absoluta tal och i procentuella termer än de arbetsföra ungdomar som ligger hemma och suger på Löfvens modersmjölk medan jag lägger 160 timmar eller mer varje månad på jobbet.

Jag kan väl tycka  att en platt skatt skulle vara mer rättvist än det system vi har nu idag, även om jag egentligen tycker att skatt på arbete är helt idiotiskt från första början. Jag förstår dock syftet och den goda tanken med att ha ett system som gynnar de som misslyckas och missgynnar de som lyckas, det minskar ju klyftorna. Samtidigt trycker Sverige och andra stater runt om i världen allt mer fiatpengar och har syntetiskt låga räntor vilket urholkar de fattigas sparkapital och köpkraft ännu mer. Fattiga människor sparar nämligen främst på sparkonto och får i praktiken sänkt eller ingen löneförhöjning efter inflation. Samtidigt så gynnar staternas agerande de rika genom tillgångsinflation. Hur kan inte någon ifrågasätta regeringen att detta ökar klyftorna mer än något annat?

Snart börjar jag även närma sig statlig skatt och då tillkommer ytterligare 20% på allt som är över brytgränsen, 2021 är gränsen på all inkomst över 523 200 kr (månadslön på 43 600 kr). Snacka om att staten missgynnar människor som vill vidareutvecklas! När du tjänar över brytgränsen försvinner en hel del incitament till att jobba fler timmar, fortsätta utvecklas och tjäna mer pengar inom sitt område, istället får man hitta andra vägar till att tjäna mer pengar och betala mindre skatt. 

I slutändan tycker inte jag att problemet är folk tjänar pengar, ökar sin produktivitet och bidrar till en större samhällsnytta. Problemet är att folk är och förblir fattiga! Genom låta människor få suga på statens enorma tutte så tror jag att man förslappar befolkningen. Det är något som skapar ännu mer problem i längden och som jag tycker att vi börjar se allt tydligare i hela västvärlden idag, staten curlar helt enkelt sönder befolkningen! 



Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Det ligger något i det du skriver.

    Mvh,

    Atlas

    Atlasinvesto@gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar