Så ser min "Frihetsportfölj" ut idag!

   



Frihetsportföljen är min största portfölj som jag investerar i till min pension, tidshorisonten är alltså lång. Vi pratar om mellan 20-40 års tidshorisont i mitt sparande till denna portfölj.

Inför 2023 valde jag att allokera 70% i svenska aktier, 20% i aktiefonder och 10% i guld och silver. Utvecklingen av denna portfölj sedan portföljen gjordes om i januari 2019 är enligt bilden nedan:



Som ni ser valde jag i mitten på 2021 att gå ur marknaden då jag ansåg att den var övervärderad. Det var i efterhand ett vettigt beslut. Däremot så tajmade jag hur jag gick in igen under 2022 ganska dåligt vilket är ett bevis på att jag inte klarar att hantera detta med att gå in och ut ur marknaden ytterligare en gång. 

Inför 2023 har jag satt upp flera investeringsregler, en av dessa är att inte hålla kassa utan att alltid ligga investerad i denna portfölj, ty på lång sikt så bör marknaden gå upp och jag kan inte tajma. Dessutom så lutar jag mer och mer mot indexfonder ju längre tiden går. 

Hur ser då mina innehav ut i min "pensionsportfölj" som jag på bloggen kallar "frihetsportföljen", dessa ser ut enligt följande bild, tanken är att investmentbolag skall utgöra en gedigen grund av portföljen, en mix med fonder skall ingå samt att 10% alltid skall ligga i guld och silver. I dagsläget är jag biased Sverige och ratar utländska bolag helt. Månadssparet går mer och mer in i indexfonder för varje år som går då jag tenderar att se att det är svårt att slå index över tid. Till denna portfölj sparar jag idag ganska exakt 10% av lönen varje månad. 



Över tid hoppas jag att denna portfölj kan prestera som indexet OMXSCAPGI (hela stockholmsbörsen inklusive utdelningar) eller bättre. 

Hoppas ni fann inlägget intressant! 


Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan frihetsportföljen samt allvädersportföljen

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer