Viktning av innehav och branscher


Idag har jag efter noga övervägning uppdaterat min strategi och även lagt till målvikt i respektive bolag och bransch som jag vill vara exponerad mot i min utdelningsportfölj.

Jag har valt att göra detta i två etapper. I etapp 1 är målvikten endast i svenska aktier och i etapp 2 inkluderar målvikten även utländska aktier. Anledningen till att jag har gjort detta är dels det höga courtaget, växlingsavgiften och valutarisken i utländska aktier, jag har helt enkelt för dålig erfarenhet och är för dåligt påläst om riskerna i dessa och behöver utöka mina kunskaper innan jag tar detta steg. Jag vill även att min portfölj skall vara värd minst 200 000 kr innan jag tar detta steg.

Min tanke är att investmentbolag skall väga tyngst i portföljen, då får jag en större bredd i portföljen som också minskar risken, dessa agerar som små aktiva "fonder" till en väldigt låg avgift. Historiskt har investmentbolagen även gett en god avkastning över index. Fastigheter är också något jag vill vara investerad i och som brukar generera stabila kassaflöden över lång tid. Därefter har jag valt den utdelande fonden Xact högutdelande som är ett av mina favoritinnehav, som med sin lågvolatila och utdelningsstrategi med relativt jämn vikt mellan bolagen ger mig en större bredd och trygghet i min utdelningsportfölj.


I takt med att mitt portföljvärde kommer att växa, låt oss säga när den är värd runt 200 000 kr,  så kommer jag börja investera i utländska aktier i en KF för att bredda portföljen ytterligare. Hittills har jag kommit fram till denna målvikt som jag är ganska nöjd med gällande fördelningen mellan bolag och branscher. Även här väger jag tyngst i investmentbolag även om jag har minskat den andelen en aning mot etapp 1. Jag gillar utdelande fonder med låg volatilitet och har därför målet att ha 10% i Xact högutdelande, 10% i Invesco S&P500 och 5% i Invesco Euro Stoxx utdelande fonder. 



Hur tänker ni kring viktning av era innehav och vilka branscher dessa ingår i?

Kommentarer