Månadsrapport maj 2019


Börsen har varit en riktig surdeg denna månaden vilket ändå var ganska väntat. Trenden med den starka uppgången från årsskiftet måste tillslut brytas och gjorde det i och med att handelsavtalet inte har gått igenom, konjunkturen ser dessutom ut att vika på många håll i världen inklusive Sverige.

Jag är glad att jag allokerade om till guld och räntor för att minska risken och resultatet har under denna månad börjat synas rejält. Guldet är under de senaste dagarna påväg uppåt och kommer förhoppningsvis lyfta portföljen en aning mot vad det gjort tidigare under månaden. Frågan är om bitcoin snart är det nya hedge-medlet mot börsfall? Jag undviker valutan men ytterst intressant att se hur starkt bitcoin går i oroliga tider. 

Maj är nu över och det är därmed dags för en månadsrapport där vi går igenom sparandet, investeringarna och utvecklingen i portföljen precis som vanligt. 



Lön och sparande i maj:
Lön: 25 698 kr

Månadsparande Utdelningsmaskinen: 15 000kr
Månadssparande till Avanzamaskinen: 200 kr
Månadssparande till Lysa: 800 kr
Månadsparande till KF på Nordnet: 3 000 kr
Månadssparande likvider: 0 kr

Likvider kvar på ISK: 1827 kr
Likvider kvar på KF: 317 kr

Sparkvot inkl målsparande maj = 73,9 %, sparandet går fortsatt starkt även om det nästa månad kommer att bli sämre pga dubbla hyror, räntor, amortering mm pga bostadsköpet. Målet på sikt är att ligga över 50 % i sparkvot vilket jag borde klara i år trots detta, jag får helt enkelt köra någon snålmånad eller två för att komma ikapp om jag skulle hamna under denna gräns. Snittet för i år ligger hittills på 56,7 % vilket är klart godkänt enligt mig.

Utgifter
Utgifterna under maj hamnar på totalt 10 281 kr vilket jag är nöjd med, det har varit lite av en snålmånad ändå vilket jag gillar att göra ibland och jag hamnade nu under snittet trots lite extrautgifter. I övrigt har jag lyckats hålla nere kostnaderna ganska bra även om shoppingkontot på 1 121 kr är i högsta laget, men köper man grejer till lägenheten och till mors dag så kostar det :-).

Extrautgifter i maj:
- Hyra på 1 820 kr från min förra hyresvärd, jag hade glömt att betala hyran för december.
- 1-års firande med min sambo, jag bjöd på vin och oxfilé på restaurang för 746 kr.
---------------
2 566kr


Månadens utdelningar
Utdelningarna för maj har återigen varit rekord för Thoke. Jag erhöll under månaden 1 528,75 kr (459,30 kr maj 2018) vilket innebär att jag nu i maj liksom i april har fått mer i utdelning än totalt förra året då jag erhöll totalt 907 kr i utdelning. Detta innebär även att jag har nått ett delmål på 2500 kr / år i utdelning.

Bolag som gett utdelning i maj (affiliatelänkar):
- Resurs 97,50 kr
- Intrum 95 kr
- Akelius Pref 5 kr
- Fenix Outdoor 12 kr
- Wallenstam 2,85 kr (avyttrat)
- Bure 10 kr
- Hemfosa 9 kr
- Kinnevik 63,75 kr
- Latour 72,5 kr
- Investor 450 kr
- Ratos 5 kr (avyttrat)
- Peab 92,4 kr
- Traction 3,6 kr (avyttrat)
- Ferronordic 112,5 kr
- Kindred 107,45 kr
- Tethys 43 kr
- Xact Högutdelande 347,2 kr
______
Totala utdelningar i maj: 1 528,75 kr

Hittills i år har jag erhållit ganska exakt 2867 kr i total utdelning vilket är en ökning med 216 % jämfört med totalt förra året. Nu börjar jag ändå känna att snöbollen är i rullning, jag hamnar lätt över 4000 kr totalt i år och nästa år siktar jag på över 10 000 kr i totala utdelningar.


Månadens köp (affiliatelänkar):
Aktier
- Holmen 3 st á 194,50 kr
- Holmen 3 st á 194,50 kr
- Holmen 3 st á 189 kr
- Intrum 2 st á 246,80 kr
- Intrum 2 st á 227,20 kr
- SCA 7 st á 80 kr
- SCA 7 st á 76,30 kr
- SCA 7 st á 75 kr
- Kindred 7 st á 77 kr
- Kindred 8 st á 71,20 kr
- Lundin Petroleum 2 st á 274 kr
- Resurs 10 st á 54,75 kr
- Nyfosa 10 st á 55,75 kr
- Nyfosa 10 st á 55,75 kr
- Stora Enso 25 st á 108,7 kr (KF)
- Telia 14 st á 40,30 kr
- Telia 14 st á 39,91 kr
- Tethys 8 st á 70,50 kr
Öresund 4 st á 125 kr
- Xact Högutd 4 st á 122,50 kr
- Xact Högutd 4 st á 123 kr
- Xact Högutd 5 st á 117,4 kr
- Xact Högutd 5 st á 117,4 kr
- Xact Högutd 5 st á 117,4 kr
- Xact Högutd 5 st á 116,60 kr

Fonder
Pacific Precious 48 500 kr (läs nedan bytt och sålt)
Avanza Global 400 kr
Core Ny Teknik 300 kr
- DNB Technology 600 kr
- DNB Health Care 200 kr
- Fidelity Sust. Water & Waste 200 kr
- SEB Korträntefond USD 3500 kr
- SEB Korträntefond EUR 3500 kr
Plus Småbolag Sverige Index 100 kr
Avanza Emerging Markets 500 kr

Övriga portföljer:
- Avanzafondmaskinen 100/0 200 kr
- Framtida barnmaskinen Lysa 90/10 200 kr
- Konsumtionsmaskinen Lysa 50/50 200 kr
- Resemaskinen Lysa 30/70 400 kr

Bytt och sålt i april
- Sålt Ratos, Hufvudstaden, Traction, Creades
- Bytt lite räntefonder mot pacific precious, totalt ca 45 000 kr för att öka andelen guld igen.



Fördelning av aktieinnehav i utdelningsportföljen
Investor väger fortsatt tungt i portföljen vilket jag inte har något emot egentligen men som jag ett tag nu har avsett att minska med hjälp av mitt månadssparande i övriga innehav. Målet på sikt är att Xact högutdelande och mina investmentbolag skall utgöra basen av aktiedelen i min utdelningsportfölj. Övriga bolag skall vara en krydda i portföljen. Om ni vill se alla mina innehav och deras vikt i utdelningsportföljen så hittar ni dessa på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras varje månad.


Utdelningar framöver
Utdelningssäsongen är i mångt och mycket över och det är egentligen inte förrän i höst i oktober och november som det trillar in lite mer utdelningar igen. Hursomhelst ser det ut som att nästa månad kommer innebära runt 270 kr i utdelning, suck det som är så roligt att få över 1000 kr per månad :-). Jaja det är nu jag siktar mot nästa år istället och då skall jag hamna över 10 000 kr totalt sett skall ni se.

Hittills i år kommer jag minst hamna på 360 % över förra årets utdelningar och ännu mer än det när året är över. Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.


Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Det har skett lite förändringar där jag lagt till lite mer info om mina innehav, som t.ex. antalet aktier i varje bolag, direktavkastning, yield on cost etc. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".

Portföljutveckling
Utdelningsportföljen har tagit mycket stryk den senaste månaden, om än inte lika mycket som index då jag har både guld och räntor i portföljen. Portföljen är ner -2,61 % den senaste månaden jämfört mot index som är ner -6,86 %. Jag börjar även närma mig index igen som drog iväg efter att jag allokerade om till mer guld och räntor. Nu när börsen surat ligger portföljen på +10,99 % och indexet SIXPRX som jag följer på +12,99. Jag ligger alltså bara 2 %-enheter efter än så länge mot i slutet på april när jag låg 8,06 %-enheter efter. Nu är även guldet på väg upp igen så fortsätter börsen så här så kommer guldet hålla upp portföljen lite mer mot vad det gjort hittills då guldet.
Utveckling i maj

Utveckling i år

Utvecklingen på mina utländska innehav (sampo, pfizer och stora enso) har sett ut enligt följande den senaste månaden. 
Utveckling KF

Portföljvärde
Värdet på portföljen fortsätter att öka trots att börsen sjunker. Denna månaden är min utdelningsportfölj uppe i 196 360 kr. Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj.



Hur ser eran börsmånad ut?


Mvh Thoke



Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer