Så har jag placerat min pension


Detta med pension och pensionsspar är många som har svårt för. Vad ska jag välja och hur? Jag tänkte visa lite av mina tankar och hur jag placerar mina pensionspengar, privat sparande är ej inkluderat i detta inlägg då utdelningsportföljen som jag sparar i ISK och KF är mitt "privata pensionssparande."

Tänk på att detta endast är min syn på saken och att du alltid ska läsa på själv först när det gäller val av bolag och val av fonder, detta är inget tips eller rekommendation och dina val kommer få konsekvenser på din framtida avkastning. Historiskt har det alltid varit bäst att ligga så mycket exponerad mot aktiemarknaden som möjligt givet att du har en lång tid tills pensionen kvar. Själv är jag under 30 och kör därför så mycket aktier/aktiefonder det bara går.

När det gäller sparande till pensionen så tycker jag inte att du skall vara rädd att placera så mycket du kan i aktiefonder, i alla fall inte om du har över 20 år kvar till pensionen. Jag har alltid valt så mycket aktier det bara går och hittills har utvecklingen varit fenomenalt bra, detta beror såklart också på att min inkomst har ökat kraftigt de senaste åren vilket innebär att nya insättningar har varit en stor del av det totala beloppet. Nedan kan du se ett urklipp hur min pension har utvecklat sig, jag har här valt att inte redovisa kronor och ören och vilka årtal det gäller men oavsett tycker jag att man kan säga att man inte skall vara rädd för att investera pensionen offensivt.



Premiepensionen
Först och främst, i den statliga pensionen finns det två delar, allmän pension och premiepension. Premiepensionen är den del som du aktivt kan välja olika fonder på PPM-torget. I min PPM så har jag valt AP7 Såfa som är icke-valsalternativet (det är den som är standard). Det är en slags globalfond som kan använda sig av belåning beroende på olika kriterier (100-120% aktier). Det är en bred fond med låg avgift som dessutom presterar helt OK.

Något jag tänkt på är att öka exponeringen mot teknik med t.ex. DNB teknologi och tillväxtmarknader med någon tillväxtmarknadsfond i min premiepension, det enda negativa med det är att du förlorar möjligheten till belåningen och därmed hävstångseffekten som AP7 såfa använder sig utav.

Tjänstepension
Tjänstepension är något som din arbetsgivare betalar ut förutsatt att du antingen har förhandlat dig till det, eller genom att du är med i ett kollektivavtal. Det finns olika typer av avtal och det enda vettiga jag kan säga är att du får googla dig fram till information om just ditt avtal ifall vi inte har samma. Andra avtal än ITP1 som jag har kan t.ex. vara KPA pension som du får som tjänsteman inom kommun- och region.

I mitt fall så är jag tjänsteman i privat sektor vilket innebär att jag får välja bolag inom ITP1 via  Collectum. I detta fallet kan du endast välja att spara i en fondförsäkring med 50 % av insättningarna, resterande måste du placera i en så kallad traditionell försäkring.

Som traditionell försäkring har jag valt Alecta där Alecta Optimal Pension är det som man får helt enkelt, Alecta har en låg avgift på endast 0,09 % och en historiskt bra avkastning jämfört med de andra traditionella bolagen. I Alecta Optimal Pension får du 60 % aktiefonder, 30 % räntefonder och 10 % i alternativa placeringar tillgångar (t.ex fastigheter).

I de övriga 50 % har jag valt en fondförsäkring på SPP. Anledningen är främst att de har riktigt låg avgift och billiga fonder. Hos SPP har jag en gammal försäkring som jag "swingtrejdar" i, dvs jag växlar mellan 100% aktiefonder och 100 % räntor beroende på hur marknaden ser ut och en nyare som får alla nya insättningar.

I den nyaste försäkringen på SPP som får nya insättningar varje månad så har jag valt:
30% SPP Global
30 % Öhman Småbolag
25 % Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema
15 % Janus Henderson Global Technology.

Icke-valsalternativet hos SPP är fördelat på 70% SPP Global och 30 % SPP Sverige, därför föredrar jag min egna fördelning trots att avgiften blir högre. Att öka exponeringen mot småbolag, teknik och tillväxtmarknader tror jag kommer löna sig i längden jämfört med SPPs startalternativ, och historiskt har det också lönat sig att öka exponeringen mot dessa fonder jämfört med startalternativet.

Vinstandelar/pensionsbonsus
Hos många arbetsgivare får man, åtminstone som tjänsteman, vinstandelar eller en slags pensionsbonus beroende på hur företaget presterar. Här kan man jag inte välja något alls utan är låst till stiftelsens placeringar, hur de har placerat pengarna (i företaget eller via andra investeringsformer) framgår inte men någon form av avkastning har det blivit åtminstone. Pengarna kan man ta ut från och med 55 års ålder precis som tjänstepensionen.

Slutligen
När det gäller mina olika pensionsdelar PPM, ITP1 och vinstandelar (allmänna pensionen ej inräknad) så ser fördelningen ut som följande, knappt 68 % är allokerat i aktiefonder, 4 % i räntefonder och ca 28 % i övriga tillgångar, och då har jag ändå valt så mycket aktiefonder det bara går! Tycker du fortfarande att detta är en för hög riskprofil? Detta motsvarar alltså i princip en 70/30 portfölj som du skall ha på väldigt lång sikt, jag hade gärna ökat aktieandelen ytterligare om jag hade kunnat!


Hur har du placerat dina pensionspengar och har du någon tjänstepension och pensionsbonus från din arbetsgivare?

Mvh Thoke

Kommentarer