Så utvecklades mitt pensionssparande 2019


Huvudtanken med min portfölj är ju att spara till pensionen för att kunna leva gott på ålderns höst, kanske till och med gå något decennium tidigare om jag vill. Men vi har ju så många andra pensionsportföljer som man nästan glömmer bort ibland. Vi har ju först och främst vårt privata sparande, eller i alla fall jag har det, det är den jag kallar min utdelningsportfölj. Sen har vi tjänstepension, kanske någon stiftelse via arbetsgivaren, och så har vi ju premiepensionen.

Genom att jag ser min portfölj som ett pensionssparande så ger det mig möjligheten att se på det mer långsiktigt, det är pengar som är "borta" fram tills dess helt enkelt. Eller åtminstone försöker jag se det så även om det är svårt ibland.

I min PPM så har jag alltid kört AP7 och avser att fortsätta göra det, det är en mäkta fin globalfond med hävstång och jag tror min snittavkastning är drygt 10 % vilket är fenomenalt bra. I min tjänstepension så har jag valt Alecta och SPP, där Alecta är mer defensiv och SPP är endast aktier.

Jag har även en stiftelse som min arbetsgivare betalar in till som bonus då och då, det blir några tusenlappar per år som sätts av till den, hur de förvaltas vet jag inte men jag tror att det är någon form av optioner eller liknande i bolaget då denna portfölj utvecklas likt en aktiefond rent avkastningsmässigt.

Tack till Spargeneralen och Snackargoja för excelmallen!

Vissa av graferna ser lite konstiga ut och det beror på att jag till en början endast uppdaterade vissa av portföljerna en gång per månad, nu gör jag det varje vecka (förutom alecta och stiftelsen som uppdateras varje månad på deras hemsidor). Den ackumulerade avkastningen för 2019 blev hela 34,32 % vilket jag är ytterst nöjd med. Alla vet att ett snitt på 15 % per år fördubblar kapitalet på 5 år, ränta på ränta är fantastiskt!

Jag avser att fortsätta uppdatera denna excel varje vecka så att jag kan jämföra avkastningen från mina olika portföljer framöver. Jag gillar att pilla med excel och föra statistik etc. även om det är ganska nördigt så är det kul!

Har du koll på hur din pension utvecklades totalt förra året?

Thoke

Kommentarer