1 år med riktigt billiga indexfonder



För drygt ett år sen skrev jag ett inlägg om hur man bygger, kanske en av världens billigaste portfölj bestående av indexfonder: Avanzaportföljen - Världens billigaste indexportfölj. Ett annat alternativ för att minska de löpande avgifterna ytterligare är såklart att köpa ETFer, så kallade börshandlade fonder som följer ett index. De är ofta riktigt billiga, dock tillkommer en courtageavgift för varje köp och sälj.

1 april 2019 startade Avanzaportföljen, eller ava-index som jag numera kallar det då jag använder det för att jämföra mot min aktieportfölj. I början bestod indexet av 65 % Avanza Global, 25 % Avanza Emerging Markets och 10 % Avanza Zero. Allt eftersom så har indexet sakta men säkert ändrats, numera ser fördelningen ut enligt följande:

- Annonslänkar -
Avanza Global 40 %
Avanza EM 25 %
Avanza Zero 25 %
Avanza USA 5 %
Avanza Europa 5 %

Avanzaportföljens utveckling sedan start 2019-04-01

Varje månad sparar Avanza automatiskt  till denna portfölj enligt fördelningen ovan. Sedan start för drygt ett år sen har utvecklingen varit -3,02 %. Detta innebär att indexportföljen har underpresterat breda stockholmsbörsen med 5,52 %-enheter och underpresterat min egen utdelningsportfölj med ca 9,33 %-enheter under samma period. Det vettigaste vore såklart att jämföra det med något sorts globalt index inkl. utdelningar.

Utvecklingen av utdelningsportföljen har presterat 9,33 %-enheter bättre än Avanzaportföljen sedan start

Jag tycker att tidsperioden är för kort för att göra någon som helst relevant jämförelse för fondernas prestanda jämfört mot min egen portfölj. Jag tycker att indexfonder är jättebra för de allra flesta småsparare som inte alls är intresserade av börsen, på riktigt lång sikt så är det bättre att ha låga avgifter och prestera som snittet. Detta gäller förmodligen för mig själv också i längden men så länge jag klår indexfonderna så får jag vara nöjd helt enkelt.

Jag tycker att det är fantastiskt roligt att äga aktier i företag som man känner igen och "kan ta på". En indexfond är ganska trist att köpa och skulle ta glädjen ur sparandet för min del. I min egen utdelningsportfölj försöker jag ha 75 % aktier och 25 % fonder, hälften av fonderna består av Avanza Global och Avanza EM, resterande 12,5 % är aktiva fonder som jag verkligen gillar.

Investerar du i indexfonder och vad tycker du om dem?

Thoke


Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Jag tycker tvärtemot många att aktiv förvaltade fonder är bättre än dessa lågavgifts indexfonder. T.ex TIN Ny Teknik räcker för min del. Innehavet är bred och jag har svårt att se hälsa, digitalisering och nyteknik krascha kommande 10 åren.

    Avanza Global har lång väg för att komma ifatt TIN Ny Teknik. Sen beror det ju på, har man 10+ miljoner då är det mycket pengar som försvinner på avgifter. Men för mig småsparare så gör inte 1-2k/år särskild ont i plånboken när jag slår index utan att lägga någon minut av min fritid på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tenderar att hålla med och äger också tin ny teknik som är ek mycket trevlig fond.

      Dock säger statistiken sitt tydliga språk, efter avgifter så misslyckas de allra flesta fonder att slå sitt jämförelseindex och det är inte så konstigt egentligen. Kan skriva ett inlägg om varför det blir så här rent matematiskt.

      Mvh Thoke

      Radera

Skicka en kommentar