Tankar kring branschfördelning i portföljen


Många tänker säkert inte särskilt mycket på hur mycket exponering de har mot en viss bransch eller sektor. Jag har tänkt igenom detta ganska noga och satt upp regler för hur stor en viss sektor maximalt får vara i min portfölj. På bilden ovan ser ni hur min utdelningsportfölj är allokerad vid dagens datum.

Kortsiktigt får jag bryta mot reglerna om det kommer ett rejält köpläge i en enskild aktie eller bransch, på längre sikt vill jag hålla min exponering mot vardera sektor så nära gränserna som möjligt.

Sektorerna med lägre risk får ha en högre andel i portföljen, dessa är investmentbolag och fonder som får utgöra 30 % vardera maximalt i portföljen. Fastigheter får idag utgöra max 10 % av portföljen, i framtiden när jag köper bostad kommer dessa få utgöra max 5 % av portföljen då jag inte vill ha för stor exponering mot fastighetsmarknaden i ett sådant läge. Övriga sektorer har jag satt till ca 10 %

Maxgräns i % för varje bransch i utdelningsportföljen

Investmentbolag 50 %
Fonder 100 %
Fastigheter 10 %
Fixed Income 10 %
Spel/betting 10 %
Bank/finans 10 %
Skog 10 %
Industri 10 %
Råvaror/energi 10 %
IT/Telekom 10 %

Kassa 0-20%
Skuld/belåning 0-20 %

Anledningen till att jag vill ha det på detta viset är för att jag inte skall lägga alla ägg i samma korg, sprida riskerna över tid och i olika tillgångar. Det enda jag saknar i utdelningsportföljen idag är en allokering mot tillgångar som inte korrelerar helt och hållet med aktier över tid, t.ex. guld och silver. Annars tycker jag att jag har ganska bra regler för hur mina pengar skall vara allokerade i min utdelningsportfölj för att sprida riskerna.

Belåning kör jag endast när fina köptillfällen ges, i mars körde jag runt 8-10 % belåning som jag nu successivt har minskat till dagens 4,6 % och jag avser att få denna till noll inom några månader eller så, det är ingen jättebrådska. Skulle börsen falla -50 % får jag ta en belåning på maximalt 20 %.

Har du några regler till hur stor andel du maximalt får ha i en viss bransch/tillgång?


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 


Kommentarer

  1. I utdelningsportföljen har jag som regler att inget bolag får väga mer än 10% av portföljen och ingen branch mer än 20%. Jag har också som regel att inte använda belåning eftersom att jag inte tycker att det är värt att oroa sig för det. (Dock så hade jag inte kunnat belåna portföljen hos Avanza även om jag ville eftersom att jag inte har någon regelbunden inkomst).
    Om du vill veta lite mer så har jag precis skrivit om min strategi och mina investeringsregler på min blogg: https://investerarstudenten.blogspot.com/2020/05/min-strategi.html

    SvaraRadera

Skicka en kommentar