Del 1: Bli rik, börja investera på börsen!



Att börja investera i aktier och fonder på börsen kan till en början vara ganska skrämmande. Man vill inte göra fel och det är ju dina pengar det handlar om. Jag kommer därför göra en serie där jag beskriver på hur du på några enkla sätt skall komma igång med dina investeringar.

Varför skall du då investera? Jo, genom att investera på börsen så får du avkastning på dina pengar vilket får dem att växa, du sätter dem i arbete helt enkelt. Detta bör du göra då vi har något som kallas inflation, dvs dina pengar minskar i värde varje år vilket innebär att om du sparar på sparkonto utan ränta så får du mindre och mindre köpkraft för dina pengar. Gör du bra investeringar på börsen så blir du däremot rikare, och det går bara snabbare och snabbare att bli rik ju mer man har och ju mer man investerar!

Till att börja med så tycker jag att du skall göra det enkelt för dig. Börja med att skapa ett konto hos Avanza, det kan du göra via denna länk till Avanza (affiliatelänk).

När du precis har skapat ditt konto så skall du kika runt lite i gränssnittet. Du kommer börja med courtageklass "start" vilket innebär att du kan köpa och sälja aktier tills din portfölj når ett värde på 50 000 kr, därefter hamnar du i courtageklass mini. Du hittar din courtageklass under knappen till vänster där det står "profil" -> "courtageklass". Jag kör courtageklass mini vilket innebär att jag får 1 kr i minimicourtage upp till 597 kr per affär och därefter en kostnad på 0,25% av köpeskillingen. Denna courtageklass lönar sig vid affärer under ca 15600 kr per köp. Om du vill läsa mer om courtage så kan du göra det i min eminenta courtageguide.




Att investera dina pengar på börsen innebär alltid en risk, i början tycker jag därför fonder är ett riktigt bra val för att börja känna på hur det är att investera sina pengar. I motsats till aktier så investerar fonderna i aktier åt dig istället, du slipper courtage men får istället en löpande avgift för transaktionskostnader, förvaltningsavgift mm. 

Det finns många bra fonder att investera i och några fonder jag gillar har jag listat här nedan, kika gärna in dem men ta ditt eget beslut varför och vilka du skall investera i. Hade jag börjat om från noll så hade jag börjat med att investera mina 100 000 första kronor i fonder och därefter börjat så smått med aktier. Jag hade också valt att placera pengarna i ett investeringssparkonto eller en kapitalförsäkring, mer om dessa kan du läsa på Avanzas hemsida. 

Fonder som jag personligen gillar och äger -Annonslänkar-

Tänk på att börsen svänger upp och ner varje dag, genom att skapa ett månadssparande (affiliatelänk) så sprider du ut dina investeringar och din risk över tid. Du kommer köpa på toppar och på bottnar men över tid så får du ett genomsnitt och är med i börsens utveckling. I snitt så kan du nog förvänta dig att börsen som helhet avkastar mellan 6-8 % per år. Enstaka år går börsen plus och ibland går den ner, men på sikt så är trenden upp. Det viktiga är att komma igång, börja med så mycket du klarar av, några hundralappar till några tusenlappar beroende på din inkomst. Bry dig inte så mycket om att värdet på depån går upp och ner enskilda dagar, över tid kommer dina investeringar generera avkastning!

Genom att investera på börsen så kommer du på sikt bli rik, om du inte tror mig så är det bara att kika på hur min egen portfölj växer månad för månad, utvecklingen av min portfölj kan du se via denna länk. Du kan även tydligt se att värdet ibland knappt går upp eller till och med går ner, men den långsiktiga trenden om du fortsätter månadsspara är att din portfölj växer, ju mer och ju bättre du investerar, desto snabbare rullar maskineriet på!



I del 2 kommer vi gå igenom hur du börjar handla så smått med aktier samt vilken typ av aktier som är säkrast att börja med samt vilka misstag du skall undvika att göra. 

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer