Så stor andel av min portfölj är vinst




Varje månad sedan bloggens start så har jag sammanställt utdelningsportföljens totala värde samt hur stor andel av portföljvärdet som är vinst. Jag tänkte därför att det nu är dags att kika på hur det ser ut i dagsläget och hur det såg ut under coronakraschen i mars.

Vid start i januari 2019 så var portföljen värd ca 120 824 kr varav 7 370 kr var vinst, eller ca 6,1 %. Ett år senare i januari 2020 var portföljen på all time high och var värd ca 403 758 kr varav 69 675 kr var vinst, dvs ca 17,2 % av portföljen. I slutet på februari kom corona kraschen och börsen bottnade den 16e mars för att sen vända uppåt. Den 31 mars noterade portföljen ett värde av 335 180 kr och var back ca -18 452 kr. All vinst var totalt raderad och jag hade haft mer pengar om jag sparat pengarna på sparkonto från januari 2019 till mars 2020.


Nu sisådär ganska exakt 2 månader efteråt så noterade portföljen all time high igen med ett värde på 437 929 kr i maj varav ca 64 367 kr är vinst, eller ca 14,7 % av portföljen. Inte så dåligt ändå! Under tiden så har det såklart gjorts nya insättningar, det blev en hel del köp i dippen och dessutom har börsen återhämtat sig. Det gäller alltså att inte få panik mitt i kraschen och likvidera allt, har det gått ner -30 % så är det försent, då är det bara att vänta på att det går upp igen.

Historiskt så har både nedgångar och uppgångar skett över en längre tidsperiod. Sparar man då som vanligt så blir det oftast bra på sikt. De senaste två krascherna däremot, både 2019 och 2020 har gått snabbt ner och snabbt upp, om det är en trend som fortsätter så tycker jag att man skall ha rejält med torrt krut att trycka in i nedgångarna och efter uppgång ta hem en del som kassa igen. Att ha lite kassa behöver alltså inte vara fel i perioder, speciellt inte om börsen fortsätter att vara så här slagig framöver.

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer