Månadsrapport februari



Året är fortsatt starkt, något man kan konstatera är att en del av börsuppgångarna beror på en generellt svagare svensk krona, vilket gör oss fattigare i förhållande till andra valutor. Om detta är en permanent trend eller inte återstår att se men i dagsläget ser det inte särskilt ljust ut.

Under början av februari stuvade jag om i portföljen rejält, jag skrev om det i detta inlägg. Jag försöker alltid ha 40% fonder i portföljen, dels för riskspridning men även för att enkelt kunna ändra till andra tillgångsslag när börsklimatet ändrar sig. Vad jag menar med det är att jag snabbt och enkelt kan ändra min portfölj från 100% aktier och aktiefonder till t.ex. 60% aktier, 25% guld/råvaror och 15% räntor som jag har gjort nu. Jag har även sålt mitt innehav i Swedbank med förlust och istället ökat i Resurs, Bure, Holmen och Öresund vilket jag skrev om häromdagen i detta inlägg.

Anledningen till att jag vill vikta mer mot guld är för att jag vill minska risk och behålla värde i portföljen (i utbyte mot sänkt avkastning). Det finns många orosmoln på himlen och jag ser andra möjligheter att tjäna pengar på börsen, jag tycker att incitamenten för att investera i guld ser ljusa ut för 2019 och framåt.

Intressant fakta är dessutom att guld faktiskt har presterat bättre än börsen från år 2000 till 2019. Guld har ingen tillväxtfaktor som aktier har, dock har det andra värdebevarande egenskaper, t.ex. urholkas värdet i guld inte på grund av inflation, det är alltså ett sätt att skydda sig mot att dina pengar minskar i värde.  Guldet kan heller inte gå i konkurs och har historiskt aldrig blivit värt noll, vid börskrascher återhämtar sig / stiger guld också mycket snabbare än vanliga aktier vilket kan ge en fördel om en sådan skulle komma.



Sparkvoten denna månaden blev drygt 52%, jag har lagat bilen för lite större summor annars hade sparkvoten hamnat på närmare 70%. Jag hoppas att inga oförutsedda utgifter kommer denna månaden så att jag klarar att hålla sparkvoten denna månaden och slipper nalla på pengarna, jag vill helst inte hamna under 50% i sparkvot.

Jag fortsätter att undvika köp i min utdelningsportfölj fram till konsekvenserna av Brexit är känt, istället fortsätter jag spara i mina kortsiktiga och defensiva portföljer samt på Lysa. Aktiefondräntemaskinen som jag sparade i förra månaden och som är en 65/30/5 portfölj sparar jag 2000kr i varannan månad och har därför inte köpt något denna månaden. Jag har en fundering om att denna skall betala av resterande del av CSN-lånet när jag har amorterat hälften av lånet med kontanter.

Jag har ökat mitt sparande i Lysa samt öppnat 2 st nya konton där. Sparandet i resemaskinen 60/40 har ökats från 200 kr /mån till 400 kr/mån. Jag har börjat spara 200 kr / mån vardera i de nya lysa-portföljerna barnfondsmaskinen 90/10 för eventuella framtida barn samt konsumtionsmaskinen 50/50. Om man vill spara för mindre summor samt vill ha en portfölj som inte är 100% aktier så är Lysa utmärkt, ombalansering sköts automatiskt och avgiften är helt godtagbar då det är svårt att hamna lägre med en egen portfölj. Testa gärna på Lysa om du är intresserad av tjänsten och använd min inbjudningslänk till Lysa, då får du och jag upp till 20% rabatt på lysas avgift i 3 månader (jag har inga samarbeten med Lysa).

Månadens köp kan sammanfattas till:

Lysa Resemaskinen 60/40 400 kr 
Lysa Barnfondmaskinen 90/10 200 kr (ny!)
Lysa Konsumtionsmaskinen 50/50 200 kr (ny!)

Aktiefondräntemaskinen (+2,8% på 1 månad)

Ränteguldmaskinen (+0,95% på 1 månad)
Spiltan Räntefond Sverige 350 kr
IKC Avkastningsfond 250 kr
Spiltan Högräntefond 250 kr
Pacific Precious 150 kr

Trygghetsmaskinen (+3,87% på 1 månad)
Avanza Global 250 kr
Spiltan Räntefond Sverige 250 kr
Spiltan Högräntefond 125 kr
IKC Avkastningsfond 125 kr
Pacific Precious 250 kr

Aktieguldmaskinen (ny!)
Avanza Global 1000 kr
Pacific Precious 1000 kr

Jag har sålt mitt innehav Swedbank och köpt Resurs, Holmen, Bure och Öresund, läs varför här.


Totalt sparande på börsen februari: 4800 kr
Totalt sparande likvider: 11 000 kr

Utdelningsportföljens värde har under februari stigit med 4,24% samt 9,65% totalt i år och är nu uppe i 123 189 kr, under februari har jag erhållit totalt 5 kr i utdelning.



I månadens rapporter kan jag konstatera att mina bolags utdelningar för 2019 blir:

Axfood               7 -> 7 kr (0%)
Resurs Holding  3,3 -> 3,6 kr (+9%)
Wallenstam        1,8 -> 1,9 kr (+5,5%)
Ica                      11 -> 11,5 kr (+4,5%)
Peab                   4 -> 4,2 kr (+5%)
Ratos                  2 -> 0,5 kr (-75%, obs att detta endast är en bevakningspost för min del.)
Industrivärden   5,5 -> 5,75 kr (+4,5%).
Kindred             6,49 -> 5,92 kr (-9% obs att Kindred utgår från pund vilket innebär en valutaskillnad)
Klövern B          0,44 -> 0,46 kr (+4,5%)
Kinnevik            8,25 -> 8,25 kr (±0%)
Diös                   2,9 -> 3 kr (+3,45%)
Latour                2,25 -> 2,5 kr (+11%)
Hufvudstaden    3,5 -> 3,7 kr (+5,7%)
Hemfosa            2,4 kr efter att bolaget delat ut andelar i det nybildade Nyfosa.
Traction             2,75 -> 3,6 kr (+30,9%)
Lundbergs         3 -> 3,2 kr (+6,7%)
Bure                  1,5 -> 2 kr (+33%)

Jag är otroligt nöjd med min utdelningstillväxt även om Ratos är ett sänke, jag äger 10st aktier i Ratos och denna sänkning är snart ett minne blott då de väger väldigt lite i min portfölj då det endast är en bevakningspost, jag kommer inte köpa mer i detta bolag i dagsläget. I övrigt presterar mina bolag väl och framtiden ser ganska ljus ut.


I februari uppgår mina utdelningar till 2551,29 kr/år från 2616,53 kr / år (-2,5% utdelningstillväxt). Jag insåg nämligen att jag hade fel siffror på utdelningarna från några av bolagen i schemat så detta ser sämre ut än det hade gjort om jag hade haft rätt siffror från början. Hemfosa delade ut Nyfosa och sänkte utdelningen t.ex. 

Hursomhelst orkar jag inte kolla upp de riktiga siffrorna som det borde ha varit. Snart kommer mina aktieköp att komma igång igen och jag kommer bräcka förra årets utdelningar rejält i år. När jag även börjar skala in mina likvida tillgångar på börsen så kommer snöbollen börja rulla mycket fortare och ni kommer då se utdelningsportföljen och utdelningarna växa i rasande takt, det är spännande tider framöver för Thoke!








Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer