Månadsrapport april 2020



Förra månaden var riktigt tuff för många, blodet flöt verkligen på gatorna, jag tog till och med lite belåning i slutet på förra månaden, runt 8 % av utdelningsportföljen. Denna belåning har jag nu minskat till i princip 0 % i och med att mitt månadssparade nu sitter som kassa på kontot så länge, då minskar belåningsgraden automatiskt. Jag tror att vi kommer få se fortsatt hög volatilitet och då vill jag inte sitta med belåning helt enkelt, kommer det ytterligare en kraftig våg ner så kommer jag återigen använda mig av belåning för att boosta portföljen. För att jag skall få använda mig av 20 % belåning har jag satt nivån 900-1100 på omx som target, då kommer jag successivt börja öka belåningen sakta men säkert.

Jag läste några på bland annat twitter som sålde av allt precis på botten förra månaden, tyvärr har de nu fått se på när börsen gjort en rekyl upp på nästan +20 % sedan dess. Det är precis detta jag har sagt flera gånger innan, antingen får du vara en mästare på att tajma marknaden, eller så får du klara av att hantera risk och volatilitet. Fixar du inte detta så bör du köra med lägre risk redan från början, jag kan lova dig att det känns riktigt skönt att slå index även på nedsidan. I och med de senaste uppgångarna så är det kanske ett bra läge att minska risken nu, eller inte, jag har faktiskt ingen aning. Vi har massiva stimulanser och börsen kan lika gärna gå upp som i januari 2019 när alla väntade på en ännu djupare dipp.

Är det något jag lärt mig i denna krasch så är det att:

1. Bulls är alltid för positiva innan en krasch, och köper mer alldeles för tidigt, vissa säljer bort sig då de har för hög risk
2. Björnar tror att vi oavbrutet skall falla från senaste toppen, allt skall ner till 0.

Lön och sparande i april:
Lön: 28 644 kr

Månadssparande:
allvädersportföljen 5000 kr
utdelningmaskinen: 10 000 kr
utlandsutdelaren (KF): 0 kr
Månadssparande till övriga portföljer 1000 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Likvider kvar på ISK: 9249 kr
Likvider kvar på KF: 144 kr

Sparkvot inkl målsparande i april = 55,9 %

Inte mycket att orda om, sparar ungefär som vanligt i mina portföljer och försöker hålla mig över 50 % i sparkvot, inga större problem än så länge då utgifterna är ganska förutsägbara.



Utgifter


Månadens utdelningar
Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Digital Realty 40,08 kr
Klövern B 29,16 kr
Lundin Energy 134,46 kr
Realty Income 11,93 kr
Telia 187,20 kr
Klövern Pref 100 kr
__________________________
Totala utdelningar i april: 502,83 kr (jmf april 2019 1033,57 kr)

Utdelningar framöver

Många bolag har nu ställt in eller skjutit upp sina utdelningar pga corona, därmed får vi sänka prognosen tillsvidare. Min tro är att det kommer att komma extrautdelningar lite senare när vi vet mer om hur mycket det påverkar bolagen, oavsett så spelar det ingen jätteroll om pengarna delas ut eller om bolagen använder pengarna till förvärv nu när läget är som det är, på sikt blir vi som badar i skiten just nu vinnare.




Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.

Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".


Månadens köp och sälj:

Köpte rejält förra månaden och använde belåning vilket så här just nu ser att ha lönat sig, därmed har jag tagit det lugnt nu och försöker bygga upp lite kassa och därmed hålla nere belåningen så att den ligger på 0. Jag har ökat lite i Akelius D, SEB och Handelsbanken. Jag sålde av min "miljöfond" och viktade om mina andra fonder en aning, Tin ny Teknik kommer nu väga ytterligare 5 % då jag gillar hur den presterar. 




Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är ungefär som vanligt. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.


Portföljutveckling
Utvecklingen av min ISK+KF kan ni se på fliken "Utdelningsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling isk april 2020

Utveckling kf april 2020

Utveckling isk+kf april 2020 jmf OMXSCAPGI

Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 406 365 kr (jmf mars 361 274 kr). Börsen har gått upp en hel del sedan botten i mars och lite nya insättningar på det har gjort susen. 



Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 

Månadens utvalda inlägg

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)


Hoppas ni har haft en trevlig valborg och trevlig helg!

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer