Månadsrapport juni 2020



Juni har varit en helt ok månad, det är mycket som har hänt i portföljen det senaste. Bland annat så har jag likviderat stora delar av mitt kapital och sålt alla mina utländska innehav och flyttat kapitalet till min isk. I skrivande stund är jag mer än 50 % likvid och avvaktar lite, antingen på dipp eller på att jag knåpat ihop min nya portfölj.

Lön och sparande i juni:
Lön: 28 644 kr

Månadssparande:
allvädersportföljen 5000 kr
utdelningmaskinen: 10 000 kr
utlandsutdelaren (KF): 0 kr
övriga portföljer 1000 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr

Sparkvot inkl målsparande i juni= 55,9 %

Högre sparkvot denna månaden, men samma sparande i kronor räknat.

Utgifter
Den "onödigaste" utgiften den här månaden är inköp av kläder för drygt 2500 kr. I övrigt så ligger utgifterna runt normalen och landade på 10 871 kr.

Månadens utdelningar
Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Bure 70 kr
Evo 181,58 kr
Investor 477 kr
Johnson & Johnson 23,65 kr
Realty Income 11,67 kr
K2A Pref 115 kr
__________________________
Totala utdelningar i juni: 878,25 kr (jmf juni 2020 268,78 kr)

Utdelningar framöver
Många bolag har nu ställt in eller skjutit upp sina utdelningar pga corona, därmed får vi sänka prognosen tillsvidare. Min tro är att det kommer att komma extrautdelningar lite senare när vi vet mer om hur mycket det påverkar bolagen, oavsett så spelar det ingen jätteroll om pengarna delas ut eller om bolagen använder pengarna till förvärv nu när läget är som det är, på sikt blir vi vinnare.


Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.

Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".



Månadens köp och sälj:
Det har blivit mycket sälj det senaste. Snart kommer jag dock ligga på köpsidan igen, räknar med att ligga all in inom 4 veckor. 



Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är ungefär som vanligt. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.


Portföljutveckling
Utvecklingen av min "frihetsportfölj" kan ni se på fliken "Frihetsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling juni 2020

Utveckling januari-juni 2020

Utveckling sedan bloggens start
Portföljvärde
Värdet på min frihetsportfölj är uppe i 457 184 kr (jmf maj 437 168 kr). Börsen har gått upp en hel del sedan botten i mars och lite nya insättningar på det har gjort susen. 


Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 

Månadens utvalda inlägg

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)



Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer

  1. Tjena! Varför tror du vi ska ner i juli? Det är klurigt å tajma marknaden. Juli är historiskt en stark börsmånad. September svagare.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar