Mina 10 största innehav i utdelningsportföljen



Ett av målen med min utdelningsportfölj är att ha en väldiversifierad portfölj. I dagsläget har jag bara ett tillgångsslag i portföljen och det är värdepapper med exponering mot aktiemarknaden. I framtiden kanske jag även kommer ta in guld och silver i denna portfölj, vi får se helt enkelt.

Jag har successivt skalat ned antalet innehav i portföljen och i dagsläget äger jag 36 st aktier, 1 st börshandlad fond och 6 st aktiefonder. Jag har väl ett mål i att komma ned i antalet innehav en aning, det ger ingen större riskspridning att ha mer än 15st innehav, det blir svårare att följa bolagen och svårare att månadsspara i dessa, 10-15st är med andra ord ganska optimalt (enligt mig). Har du dessutom investmentbolag och några fonder så får du ändå exponering mot 100-tals, kanske tusentals bolag.

Är man en grym stockpicker och vill ha en koncentrerad portfölj som genererar hög avkastning (till högre risk) så är max 3-5 innehav något man skall sikta på. Detta är inget för mig ännu med andra ord då jag varken är en särskilt bra stockpicker eller vill ta särskilt hög risk. Däremot gillar jag aktier och bolag och jag blandar gärna allt från utdelningsaktier till fixed income och tillväxtaktier för att få en go och härlig blandning av bolag i portföljen.

Topp 10 innehav i portföljen (andel av portföljen)

1. Xact Högutdelande 5,7%
2. Investor 5,6 %
3. Avanza Global 5,4 %
4. Avanza Emering Markets 5,2 %
5. Evolution Gaming 4,9 %
6. Tin Ny Teknik 4,7 %
7. Latour 4,0 %
8. Amf Aktiefond Småbolag 3,5 %
9. Svolder 3,3 %
10. Lundin Energy 2,9 %

Mina 10 största innehav (aktier och fonder) står i dagsläget för 45,2 % av portföljen

Topp 10 aktier i portföljen (andel av portföljen)

1. Investor 5,6 %
2. Evolution Gaming 4,9 %
3. Latour 4,0 %
4. Svolder 3,3 %
5. Lundin Energy 2,9 %
6. Castellum 2,8 %
7. Bure 2,7 %
8. Resurs 2,4 %
9. Nibe 1,9 %
10. Instalco 1,9 %

Mina 10 största aktier står i dagsläget för 32,4 % av portföljen

Jag tänker att en enskild aktie maximalt får uppgå till ca 10 % av portföljen, just nu utgör Investor, Evolution Gaming och Latour den största andelen av portföljen. Totalt sett har jag en mycket god riskspridning i många fina bolag, även om jag kunde kapat bort surdegarna för länge sedan såklart och kört på färre bolag, cut your losses short and let your winners run är ett mantra jag försöker trycka in i hjärnan...

Överlag är jag ganska nöjd med portföljen även om jag kan tänka mig att städa upp och allokera om en aning, hur jag hade gjort det skrev jag om i detta inlägget

- Annonslänkar - 
Köp aktier hos börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Köp samma fonder fast billigare hos SAVR (affiliatelänk)


Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 



Kommentarer

  1. Hej Thoke!
    Kul att vi skrev om våra största innehav samtidigt!

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa!

      Skrev inlägget dagen innan, jäklar vilket sammanträffande ändå! :)

      Hoppas du har haft en go helg och en fortsatt trevlig vecka!

      Mvh Thoke

      Radera
    2. Skrev det också i söndags men publicerar alltid inlägg på måndagar och torsdagar.

      Ja helgen var grym. Blir en bra vecka också.
      Hoppas du också har det bra!

      Radera
  2. Är det inte väldigt många fonder/aktier? Tror man får mer för pengarna om man kan maxa summorna i vissa aktier/fonder som du verkligen gillar och tror på. Ta t.ex Evolution Gaming som du har, den har krossat allt i sin väg men om du endast lagt 2000 kr på EVO så blir det liksom meh även om den går upp 100%.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar