Månadsrapport maj 2020



Maj har varit en grym månad för portföljen och snart närmar sig portföljens utveckling +- noll för i år vilket är helt otroligt, det kan väl inte hålla särskilt länge till! Nu när börsen har ångat på uppåt så blir jag alltmer sugen på att ta hem lite vinst och öka kassan. Kommer vi upp till runt 1700 på omx så blir det kanske så att jag säljer av en del, vilket många säger att man inte ska såklart...

Lön och sparande i maj:
Lön: 32 132 kr

Månadssparande:
allvädersportföljen 5000 kr
utdelningmaskinen: 10 000 kr
utlandsutdelaren (KF): 0 kr
övriga portföljer 1000 kr
------------------------------------------------
Summa sparande: 16 000 kr


Sparkvot inkl målsparande i maj = 49,8 %

Lägre sparkvot, men samma sparande i kronor räknat, detta pga jag har jobbat lite övertid men inte ökad sparandet...

Utgifter
Den "onödigaste" utgiften den här månaden är väl inköp av en ny tv för ca 5999 kr, men det var ändå ganska värt att gå från en gammal sliten 32" till en ny 4k 50" tv, nu är det bara en ljudanläggning som fattas, men det får bli en annan gång! Riktigt nöjd med köpet oavsett och man måste ju unna sig lite ibland också :-).

Månadens utdelningar
Alla utdelningar redovisas efter källskatt.

Akelius D 102,48 kr
Intrum 308 kr
Instalco 135,70 kr
Latour 128,75 kr
Xact Högutdelande 561,50 kr
AbbVie 59,08 kr
Realty Income 11,67 kr
__________________________
Totala utdelningar i maj: 1307,28 kr (jmf maj 2019 1528,75 kr)

Utdelningar framöver

Många bolag har nu ställt in eller skjutit upp sina utdelningar pga corona, därmed får vi sänka prognosen tillsvidare. Min tro är att det kommer att komma extrautdelningar lite senare när vi vet mer om hur mycket det påverkar bolagen, oavsett så spelar det ingen jätteroll om pengarna delas ut eller om bolagen använder pengarna till förvärv nu när läget är som det är, på sikt blir vi som badar i skiten just nu vinnare.




Mina utdelningar och utdelningstillväxt hittar ni alltid på sidan utdelningstillväxt.

Så här ser utdelningsschemat ut i rådande stund. Som vanligt kan ni alltid hitta mitt schema för mina utdelningar på fliken "utdelningschema".



Månadens köp och sälj:

Det har blivit lite ändringar i portföljen, jag har sålt av ett gäng bevakningsposter samt några andra bolag. Dels för att minska antalet bolag i portföljen och dels för att jag ville minska min belåning som jag nyttjade i mars. Ett av de bästa köpen denna månaden måste nog varit dippköpet i intrum. 




Fördelning av innehav i utdelningsportföljen
Fördelningen mellan mina innehav är ungefär som vanligt. Alla mina innehav kan ni hitta på sidan "utdelningsportfölj" som uppdateras automagiskt.



Portföljutveckling
Utvecklingen av min ISK+KF kan ni se på fliken "Utdelningsportfölj" samt i helskärm via denna länk som uppdateras varje vecka.

Utveckling ISK maj 2020

Utveckling KF maj 2020

Utveckling isk+kf maj 2020


Portföljvärde
Värdet på min utdelningsportfölj är uppe i 437 168 kr (jmf april 406 365 kr). Börsen har gått upp en hel del sedan botten i mars och lite nya insättningar på det har gjort susen. 



Ni kan alltid hitta nuvarande värde och innehav i portföljen på sidan utdelningsportfölj. 

Månadens utvalda inlägg

Tjänster jag använder -Annonslänkar-
Börsmäklaren Avanza (affiliatelänk)
Mobiloperatören Hallon (affiliatelänk)
Böcker hos Adlibris (affiliatelänk)


Hoppas ni har haft en trevlig helg!

Thoke

Gör alltid din egen analys, inget på bloggen skall tas som köprekommendation. värdepapper kan både öka och minska i värde och handel med värdepapper innebär alltid en risk, det är inte säkert att du får tillbaka ditt insatta kapital. 

Kommentarer